Σάββατο 7 Αυγούστου 2021

«Ονειρο θερινής νυκτός» για χιλιάδες λαϊκά νοικοκυριά


«Κάθε χρόνο και χειρότερα», την ώρα που το κρατικό χρήμα ρέει για ακτοπλοϊκές και τουριστικές επιχειρήσεις

Αδειούχοι του Αυγούστου επιβιβάζονται σε πλοίο της γραμμής για λίγες μέρες διακοπών σε κάποιο νησί

Eurokinissi

Αδειούχοι του Αυγούστου επιβιβάζονται σε πλοίο της γραμμής για λίγες μέρες διακοπών σε κάποιο νησί
Μια μικρή καλοκαιρινή ανάσα, με ολιγοήμερες διακοπές, δεν είναι απλά ένα «άπιαστο όνειρο» για την πλειοψηφία των εργατικών - λαϊκών οικογενειών, αλλά και σ' αυτήν την περίπτωση ισχύει το «κάθε χρόνο και χειρότερα».

Οι διακοπές αποτελούν ένα πανάκριβο εμπόρευμα, πεδίο κερδοφόρας δράσης για τους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους του Τουρισμού και των Μεταφορών.

Ταυτόχρονα, οι εργαζόμενοι και τα λαϊκά στρώματα βρίσκονται αντιμέτωποι με τη συνολικότερη επίθεση του κεφαλαίου, με τις μειώσεις μισθών, τις αναστολές εργασίας, τις απλήρωτες υπερωρίες, την πλήρη απορρύθμιση του ημερήσιου χρόνου εργασίας, τις περικοπές συντάξεων και επιδομάτων, τα χαράτσια, «πράσινα» και «μαύρα», τη μεγάλη ανεργία και βέβαια την εκτίναξη της ακρίβειας στα στοιχειώδη για τη διαβίωσή τους.

Το αποτέλεσμα αποτυπώνεται στα στοιχεία της Eurostat που δόθηκαν στη δημοσιότητα στις 31 Ιούλη: Το 28% των πολιτών της ΕΕ δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά διακοπές μιας βδομάδας εκτός σπιτιού. Το ποσοστό αυτό αυξάνεται σε 59,5% για τα άτομα με εισόδημα κάτω από το στατιστικό όριο κινδύνου φτώχειας (60% του μέσου όρου). Η χειρότερη κατάσταση καταγράφεται στην Ελλάδα, με το 88,9% (ή 1,38 εκατομμύρια) των ανθρώπων που ζουν σε κίνδυνο φτώχειας να μην μπορούν να αντέξουν οικονομικά ένα διάλειμμα.

Αντίστοιχα, σε μελέτη του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος για την καταγραφή των καταναλωτικών τάσεων στο λιανεμπόριο, που έγινε στην αρχή της σεζόν, αναφερόταν ότι «μόλις το 15% των καταναλωτών δηλώνουν πως θα κάνουν διακοπές όπως έκαναν κάθε χρόνο. Το 25% λέει ότι θα κάνει διακοπές, αλλά πιο περιορισμένα σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Το 46% δηλώνει ότι δεν θα κάνει διακοπές φέτος, ενώ ένα ποσοστό 14% δεν έχει αποφασίσει».

Θυμίζουμε επίσης τα στοιχεία της Eurostat για το 2019 ότι «το 49% των Ελλήνων δήλωνε πως δεν έχει το διαθέσιμο εισόδημα για να κάνει διακοπές μιας εβδομάδας», ενώ παρόμοια ήταν τα στοιχεία και του 2018. Η εικόνα αυτή εξηγείται απόλυτα από την επιβάρυνση στον πενιχρό οικογενειακό προϋπολογισμό την οποία προκαλεί μια ολιγοήμερη απόδραση. Ας το δούμε με ορισμένα χαρακτηριστικά παραδείγματα.

«Καίνε» τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια

Τα νησιά είναι ο πιο προσφιλής προορισμός για όποιον θελήσει να αποδράσει για λίγες μέρες ξεκούρασης. Το κόστος όμως της μετακίνησης με πλοίο χτυπάει «κόκκινο» και οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων καταγράφουν συνεχείς αυξήσεις, με τις εταιρείες να τσεπώνουν και κρατικές επιδοτήσεις από πάνω: Μόνο για τη δρομολογιακή περίοδο που «τρέχει» θα πάρουν συνολικά 140 εκατ. ευρώ για τις «άγονες γραμμές», ενώ έχουν λάβει και έκτακτη οικονομική ενίσχυση 79 εκατ. ευρώ, καθώς έχουν χαρακτηριστεί εταιρείες που έχουν «χτυπηθεί» από τον κορονοϊό. Και έπεται συνέχεια.

Σε αυτά έρχονται να συμπληρωθούν τα έξτρα δωράκια προς τους εφοπλιστές: Νέες φοροαπαλλαγές, απαλλαγή από ασφαλιστικές εισφορές, καθώς επίσης από τη διατήρηση της μειωμένης χειμερινής οργανικής σύνθεσης και κατά τη θερινή περίοδο - με ό,τι αυτό σημαίνει για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα - και, βέβαια, το «μεταφορικό ισοδύναμο» όπως αποκαλείται, που έχει φτάσει αισίως τα 160 εκατ. ευρώ και λειτουργεί ως έμμεση επιδότηση των εφοπλιστών.

Εντελώς ενδεικτικά, τα εισιτήρια οικονομικής θέσης (αεροπορικού τύπου) με επιστροφή και με ΙΧ για μια 4μελή οικογένεια από τον Ιούλη του 2011 έως τον Ιούλη του 2021, δηλαδή μέσα σε μια δεκαετία, διαμορφώθηκαν ως εξής:

  • Πειραιάς - Μυτιλήνη: Από 394 ευρώ το 2011, έφτασαν στα 568 ευρώ (αύξηση 43,14%).
  • Πειραιάς - Σαντορίνη: Από 366 ευρώ το 2011, εκτινάχτηκαν στα 633,8 ευρώ (αύξηση 88,63%).
  • Πειραιάς - Νάξος: Από 387 ευρώ το 2011, πήγαν στα 502 ευρώ (αύξηση 29,71%).

Αν μάλιστα η οικογένεια ...τολμήσει να σκεφτεί να «κλείσει» και την πιο οικονομική καμπίνα, π.χ. για Μυτιλήνη, όπου το ταξίδι ξεπερνάει τις 10 ώρες, τότε η τελική τιμή των εισιτηρίων εκτινάσσεται κοντά στα 706 ευρώ!

«Φωτιά» είναι τα εισιτήρια και σε άλλους προορισμούς. Π.χ. για μια 4μελή οικογένεια, με ΙΧ και επιστροφή:

  • Για την Πάρο, τα εισιτήρια οικονομικής αριθμημένης θέσης για μία 4μελή οικογένεια με όχημα και επιστροφή είναι 496 ευρώ (το 2017 ήταν 476 ευρώ).
  • Για τη Σύρο είναι 447 ευρώ (το 2017 ήταν 393 ευρώ - αύξηση 13,75%).

Επιπλέον, ένα απλό εισιτήριο οικονομικής αριθμημένης θέσης για Ικαρία, από 49 ευρώ το καλοκαίρι του 2020, έχει φτάσει τα 52 ευρώ (αύξηση 6,1%). Για Σάμο, από 56 ευρώ πήγε στα 59,50 ευρώ (αύξηση 6,25%). Για Ρόδο, από 68,60 έφτασε στα 72 ευρώ (αύξηση 4,95%).

Ακρίβεια σε διαμονή και διατροφή

Για μία 4μελή οικογένεια είναι απίθανο να κάνει έστω 5ήμερες διακοπές, όταν για ένα νησί στις Κυκλάδες (π.χ. Σύρο) το κόστος διαμονής (και με προσφορά δωρεάν διαμονής στο ένα παιδί έως 12 ετών) με ημιδιατροφή ξεκινά από τα 60 ευρώ το άτομο. Δηλαδή στις 5 μέρες η οικογένεια (με προσφορά για το ένα παιδί) θα πρέπει να πληρώνει 180 ευρώ τη μέρα ή 900 ευρώ στις 5 μέρες!

Στη Μυτιλήνη η χαμηλότερη τιμή διαμονής ανά άτομο ως προσφορά για 4μελή οικογένεια είναι τα 40 ευρώ, που σημαίνει 160 ευρώ τη μέρα και 800 ευρώ στις 5 μέρες. Αντίστοιχα στα Χανιά, για μια 4μελή οικογένεια η μέση τιμή για τις 5 μέρες και με προσφορά είναι στα 900 ευρώ.

Οσο για το κόστος του φαγητού, το οποίο ήταν ήδη ακριβό, αυξήθηκε κι άλλο σε σχέση με πέρυσι, καθώς σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ «από τη σύγκριση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του μηνός Ιουνίου 2021 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιουνίου 2020, προέκυψε αύξηση 1,0%» και «ο Γενικός ΔΤΚ κατά τον μήνα Ιούνιο 2021, σε σύγκριση με τον Μάιο 2021, παρουσίασε αύξηση 0,9%».

Δυσβάσταχτο είναι όμως και το κόστος της χερσαίας μετακίνησης. Ενδεικτικά, όποιος σκεφτεί να ταξιδέψει με το όχημά του από Αθήνα για Πάτρα και από εκεί προς Ιωάννινα, μετ' επιστροφής, για διόδια και για να περάσει τη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου θα καταβάλει συνολικά 70,35 ευρώ.

Μόνο στη διαδρομή από Αθήνα για Πάτρα «καραδοκούν» 5 σταθμοί διοδίων, με συνολικό κόστος 11,5 ευρώ, και άλλα τόσα η επιστροφή. Το σύνολο, 23 ευρώ. Το κόστος τού «πήγαινε - έλα» της γέφυρας του Ρίου - Αντιρρίου είναι 27 ευρώ, δηλαδή 13,50 ευρώ η μία διαδρομή. Από εκεί για Ιωάννινα περιμένουν 7 (!) σταθμοί διοδίων, των οποίων το κόστος επίσης «πήγαινε - έλα» είναι 20,35 ευρώ.

Και, βέβαια, δεν είναι μόνο αυτά, καθώς έρχεται να προστεθεί και το κόστος των καυσίμων, που σύμφωνα με επίσημα στοιχεία από τον Μάη και μετά έχει πάρει την ανιούσα, με αυξήσεις - σε βενζίνη και πετρέλαιο κίνησης - που ξεπερνούν το 25%.

Εξίσου πανάκριβη είναι η μετακίνηση με ΚΤΕΛ. Π.χ., το ατομικό εισιτήριο για Θεσσαλονίκη είναι 36 ευρώ και το μειωμένο 18,30 ευρώ. Δηλαδή μία τετραμελής οικογένεια, με τα δύο παιδιά να δικαιούνται μειωμένο εισιτήριο, για να πάει και να γυρίσει από τη Θεσσαλονίκη θα πρέπει να καταβάλει 107 ευρώ! Από Αθήνα για Πρέβεζα το αντίστοιχο κόστος με τις ίδιες προϋποθέσεις είναι 109,6 ευρώ, για Ιωάννινα 116 ευρώ κ.λπ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Powered By Blogger