Δευτέρα 29 Οκτωβρίου 2012

Το παρασκήνιο της κόντρας απο τον Όμιλο Γριμάλντι και τoυ Ομίλου Attica


Προσφυγές, απαντήσεις, ανταπαντήσεις και πόλεμος ανακοινώσεων με αφορμή την Αδριατική και τις γραμμές της.
 
Ο όμιλος Attica,  προσέφυγε  στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, καταθέτοντας καταγγελία για ασυμβατότητα των κρατικών ενισχύσεων που παρέχονται από την Ιταλία υπό τη μορφή επιδοτήσεων εργοδοτικών εισφορών σε επιβατηγά πλοία ιταλικής σημαίας, τα οποία ανταγωνίζονται στην αγορά της Αδριατικής πλοία με ελληνική σημαία.


Δεν ανησυχούν στον Όμιλο Γριμάλντι για την προσφυγή τoυ Ομίλου Attica στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού. 
Όπως επεσήμαναν ιταλικοί κύκλοι στο Marinews.gr οι ενισχύσεις αυτές έχουν την έγκριση των κρατών μελών της ΕΕ και ισχύουν και για άλλα κράτη. 

Oνομάζονται "State Aid Guidelines on maritime transport" και έχουν εγκριθει από την ΕΕ με σκοπό τα κράτη-μέλη στο πλαίσο ενός ευνοϊκού φορολογικού περιβάλλοντος με σκοπό να υποστηριχθεί η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή βιομηχανία.

«Οπότε δεν υπάρχει θέμα και για αυτό ο όμιλος Γκριμάλντι δεν πρόκειται να απαντήσει στην Attica.

Οι ίδιοι κύκλοι αφήνουν να εννοηθεί ότι ο όμιλος Attica προέβη στην κίνηση αυτή ως αντίδραση στον ανταγωνισμό που δέχεται στην Αδριατική από τον Όμιλο Γκρικμάλντι και στον οποίο δεν μπορεί να ανταποκριθεί όπως θα ήθελε. 

 
Η προσφυγή.
 

Με την κίνηση αυτή, ο όμιλος Attica εμφανίζεται αποφασισμένος να οδηγήσει στα άκρα τη σύγκρουση με τον όμιλο Grimaldi, ο οποίος έχει «βάλει για τα καλά πόδι» στην Αδριατική μέσω της Minoan Lines, αλλά και της Grimaldi Lines, αξιοποιώντας το «φθηνότερο» κόστος λειτουργίας που προσφέρει η ιταλική σημαία σε σύγκριση με το κόστος της ελληνικής σημαίας.

Στην καταγγελία, ο όμιλος Attica υποστηρίζει, μεταξύ άλλων, ότι στην Ιταλία υπάρχει, από το 1998, θεσμοθετημένο δεύτερο εθνικό νηολόγιο, το λεγόμενο Διεθνές Ιταλικό Νηολόγιο (ΙΙR), το οποίο αφορούσε φορτηγά πλοία που δραστηριοποιούνταν στο διεθνές εμπόριο, πλέον όμως έχει επεκταθεί, ώστε να καλύπτει πληθώρα πλοίων, ανάμεσά τους και επιβατηγά (ferries).

Για τα πλοία που είναι ενταγμένα στο ΙΙR προβλέπεται ότι:

-Το κόστος των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης καλύπτεται από το κράτος (υπολογίζεται περίπου σε 33% του μεικτού μισθού).

-Το ποσόν που αντιστοιχεί στο φόρο που παρακρατείται από τον εφοπλιστή από το μισθό του ναυτεργάτη, αντί να αποδίδεται στο κράτος, παραμένει στον πλοιοκτήτη, ώστε να μειώνεται το κόστος του.

Αποτέλεσμα των ρυθμίσεων αυτών είναι να στρεβλώνεται ο ανταγωνισμός, αφού παρόμοιες ρυθμίσεις δεν υπάρχουν για τα πλοία με ελληνική σημαία. Ετσι, τα πλοία με ιταλική σημαία, που δραστηριοποιούνται σήμερα στην Αδριατική Θάλασσα και ανταγωνίζονται άμεσα πλοία με ελληνική σημαία, να έχουν ένα σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα στα όρια του αθέμιτου ανταγωνισμού.

Η Attica Group επικαλείται και πραγματικά παραδείγματα εργατικού κόστους. Οπως αναφέρει χαρακτηριστικά, το κόστος των εργοδοτικών εισφορών για μία εταιρεία του μεγέθους της Superfast Ferries, η οποία λειτουργεί τέσσερα πλοία στις γραμμές της Αδριατικής, υπολογίζεται σε 1.327.851,60 ευρώ για το έτος 2011, ενώ οι παρακρατήσεις του φόρου ναυτικών που πραγματοποιεί η εταιρεία, ανέρχονται σε 551.808,58 ευρώ για το ίδιο έτος. Συνολικά, δηλαδή, ποσό 1.880.000 ευρώ περίπου επιβαρύνει τη λειτουργία της εταιρείας, ενώ αντίστοιχο δεν επιβαρύνει εταιρείες με πλοία με ιταλική σημαία.

Αντίστοιχα, η ΑΝΕΚ, για το 2011, κατέβαλε εργοδοτικές εισφορές 1.275.000 ευρώ και οι παρακρατήσεις φόρου ναυτικών ανήλθαν σε 479.000 ευρώ, συνολικά επομένως το όφελος που θα μπορούσε να έχει, εάν υπήρχαν ανάλογες των ιταλικών διατάξεων, ανέρχεται στο ποσό των 1.754.000 ευρώ για το 2011. Είναι επομένως σαφές ότι οι ελληνικές εταιρείες με πλοία ελληνικής σημαίας έχουν ένα σημαντικό συγκριτικό μειονέκτημα σε σχέση με εταιρείες με πλοία με ιταλική σημαία, τόσο ως προς το λειτουργικό τους κόστος όσο και ως προς τη ρευστότητα.

Οι ευνοϊκές ρυθμίσεις του IIR έχουν δε επεκταθεί με έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και στις εσωτερικές ιταλικές γραμμές, ενισχύοντας το πλεονέκτημα των ιταλικών εταιρειών, που ανταγωνίζονται τις ελληνικές στην Αδριατική Θάλασσα, ενώ ταυτόχρονα επεκτείνουν ολοένα τις δραστηριότητές τους και στην εσωτερική ελληνική αγορά (cabotage).

Ο όμιλος Attica επικαλείται το άρθρο 107 της Συνθήκης Ε.Ε., το οποίο, όπως αναφέρει, προβλέπει ρητώς ότι «ενισχύσεις που χορηγούνται υπό οποιαδήποτε μορφή από τα κράτη ή με κρατικούς πόρους και που νοθεύουν ή απειλούν να νοθεύσουν τον ανταγωνισμό διά της ευνοϊκής μεταχειρίσεως ορισμένων επιχειρήσεων ή ορισμένων κλάδων παραγωγής, είναι ασυμβίβαστες με την εσωτερική αγορά, κατά το μέτρο που επηρεάζουν τις μεταξύ κρατών-μελών συναλλαγές, εκτός αν οι Συνθήκες ορίζουν άλλως».

Η εταιρεία καταγγέλλει τη συγκεκριμένη πολιτική και ζητεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή την άμεση εξέταση του θέματος, με σκοπό την κατάργηση των ως άνω κρατικών ενισχύσεων για επιβατηγά πλοία που δραστηριοποιούνται στην Αδριατική, καθώς και την επιστροφή των έως σήμερα δοθεισών ενισχύσεων, τουλάχιστον από την έναρξη της οικονομικής κρίσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Powered By Blogger