Την ανάπτυξη του reale estate υπό τη μορφή τουριστικής κατοικίας παντού, σε δάση, προστατευόμενες περιοχές, αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας, μικρά και ακατοίκητα νησιά κ.ά. προωθεί το νέο Ειδικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού για τον τουρισμό, καταργώντας ακόμη και τους περιορισμούς του Χωροταξικού Σουφλιά (ΦΕΚ 1138Β/11.2.2009).

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι η πλειονότητα των φορέων που συμμετέχουν στο Εθνικό Συμβούλιο Χωροταξικού Σχεδιασμού εξέφρασαν την έντονη αντίθεσή τους επί του περιεχομένου γνωμοδοτώντας αρνητικά [ο Σύλλογος Πολεοδόμων (ΣΕΠΟΧ), Αρχιτεκτόνων (ΣΑΔΑΣ - ΠΕΑ), η Ένωση Περιφερειολόγων, το Οικονομικό Επιμελητήριο, το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο, ο ΣΕΒ, η ΓΣΕΒΕΕ, η ΠΑΣΕΓΕΣ, όπως και οι περιβαλλοντικές οργανώσεις WWF και Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού].
Σύμφωνα με την Κοινή Υπουργική Απόφαση -η οποία δημοσιεύτηκε την Πέμπτη στο ΦΕΚ, όταν από την τελευταία συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου στις 5 Δεκεμβρίου μεσολάβησαν μόνον λίγες ημέρες- οι οργανωμένοι υποδοχείς τουριστικών δραστηριοτήτων επιτρέπονται στα νησιά με έκταση 700 στρέμματα από 900 στρέμματα, ενώ για τα ακατοίκητα νησιά και τις βραχονησίδες μειώνεται το όριο από τα 500 στρέμματα στα 300. Καταργείται στα αναπτυσσόμενα νησιά κάθε περιορισμός στο ποσοστό της ετήσιας αύξησης των κλινών και μαζί με την κατηγορία των ανεπτυγμένων επιτρέπονται πολυτελή ξενοδοχεία τεσσάρων και πέντε αστέρων, όπως και η χωροθέτηση υποδοχέων τουριστικών δραστηριοτήτων.
Πρόκειται για τα νησιά: Αίγινα, Αλόννησος, Αμοργός, Άνδρος, Αντίπαρος, Αστυπάλαια, Ζάκυνθος, Θάσος, Θήρα, Ιθάκη, Ικαρία, Ίος, Κάλυμνος, Κάρπαθος, Κάσος, Κέα, Κέρκυρα, Κεφαλλονιά, Κύθηρα, Κύθνος, Κως, Λέρος, Λευκάδα, Λέσβος, Λήμνος, Μήλος, Μύκονος, Νάξος, Πάρος, Πάτμος, Πόρος, Ρόδος, Σαμοθράκη, Σάμος, Σέριφος, Σίφνος, Σκιάθος, Σκόπελος, Σκύρος, Σπέτσες, Σύμη, Σύρος, Τήνος, Ύδρα, Φολέγανδρος, Χίος.

Κρουαζιερόπλοια και στο Φάληρο

Πριμοδοτεί τον τουρισμό κρουαζιέρας, που προϋποθέτει γιγαντιαίες λιμενικές υποδομές, καθώς προβλέπει τη δημιουργία εγκαταστάσεων εξυπηρέτησης επιβατών κρουαζιέρας (ports of call) σε λιμάνια που έχουν ήδη δυνατότητα ή μπορούν να αποκτήσουν τη δυνατότητα να εξυπηρετούν μεγάλα κρουαζιερόπλοια και βρίσκονται σε περιοχές τουριστικού ενδιαφέροντος.
Κατά προτεραιότητα οι περιοχές αυτές είναι: Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Κατάκολο, Ρόδος, Βόλος, Καβάλα, Κως, Πάτμος, Πύλος, Μύκονος, Σαντορίνη, Καλαμάτα, Κέρκυρα, Κρήτη. Για την Αττική βλέπει "δυνατότητα δημιουργίας εγκαταστάσεων εξυπηρέτησης επιβατών κρουαζιέρας", εκτός του Πειραιά και του Λαυρίου, και "στην ευρύτερη περιοχή του Φαληρικού Όρμου".

Γκολφ στις ευρύτερες περιοχές αστικών κέντρων

Επιτρέπει τη δημιουργία μεμονωμένων εγκαταστάσεων γκολφ στις ευρύτερες περιοχές των μεγάλων αστικών κέντρων που αποτελούν τουριστικούς προορισμούς (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Βόλος, Ιωάννινα, Κρήτη, Κέρκυρα, Ρόδος, Ζάκυνθος, Κως και στις Περιφερειακές Ενότητες Ηλείας, Μεσσηνίας, Χαλκιδικής, Αχαΐας, Αργολίδας, Λευκάδας, Αιτωλοακαρνανίας, Κεφαλλονιάς), αλλά και ως "μορφή ειδικής τουριστικής υποδομής" που συνδυάζεται με ξενοδοχειακά καταλύματα ή εντάσσεται σε οργανωμένους υποδοχείς τουριστικών δραστηριοτήτων ή/και σε σύνθετα τουριστικά καταλύματα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το νέο ειδικό Χωροταξικό, με τις οριζόντιες ρυθμίσεις, έρχεται πριν ολοκληρωθεί η διαδικασία αναθεώρησης των 12 περιφερειακών χωροταξικών σχεδίων, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη...
Λ. ΣΤΑΥΡΟΓΙΑΝΝΗ