Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2013

Παίζουν μπάλα με... φουρό και κελιά Η σκληρή δημόσια αντιπαράθεση των κκ. Μελισσανίδη και Μαρινάκη, οι χορηγίες του ΟΠΑΠ και η μάχη για την κυριαρχία στο ελληνικό πρωτάθλημα

Παίζουν μπάλα με... φουρό και κελιά
Πίσω από τον πόλεμο ανακοινώσεων μεταξύ των κκ. Μαρινάκη και Μελισσανίδη υποκρύπτεται η σύγκρουση των δύο παραγόντων για το ποιος θα είναι το αφεντικό στο ελληνικό ποδόσφαιρο τα επόμενα χρόνια



  Ηταν πριν από τις καλοκαιρινές διακοπές όταν ο επιχειρηματίας κ. Δ. Μελισσανίδης, ο οποίος με τους τσέχους συνεταίρους του της Emma Delta είχε κερδίσει τον διαγωνισμό αποκρατικοποίησης του Οργανισμού Προγνωστικών Αγώνων Ποδοσφαίρου (ΟΠΑΠ), συναντιόταν στον Πειραιά με τον πρόεδρο της ΠΑΕ Ολυμπιακός κ. Ευ. Μαρινάκη. Αν και οι δύο είναι επιτυχημένοι εφοπλιστές, με εταιρείες εισηγμένες στο αμερικανικό χρηματιστήριο Nasdaq, βασικό αντικείμενο της συζήτησής τους ήταν το ποδόσφαιρο. Ο κ. Μελισσανίδης είχε αποφασίσει να εμπλακεί στα διοικητικά της ΠΑΕ ΑΕΚ και ο κ. Μαρινάκης ήθελε να διερευνήσει τις προθέσεις της νέας ιδιοκτησίας του Οργανισμού όσον αφορά τα λεφτά που θα εισπράττει ο Ολυμπιακός – όπως όλες οι ΠΑΕ – από τον ΟΠΑΠ. Αλλωστε οι δυο τους έκαναν χρόνια παρέα και συχνά αντάλλασσαν απόψεις για τα επιχειρηματικά δρώμενα αλλά και το ποδόσφαιρο. Ηταν φυσικό να υπάρχει μια διερευνητική συζήτηση για τις προθέσεις και τα σχέδια του κ. Μελισσανίδη αλλά και για να βρουν οι δύο άνδρες έναν κώδικα επικοινωνίας που δεν θα διατάρασσε την προσωπική τους σχέση όταν θα βρίσκονταν αντιμέτωποι στα ποδοσφαιρικά γήπεδα.




Η συζήτηση δεν κατέληξε πουθενά. Από το περιβάλλον του κ. Μελισσανίδη λένε λακωνικά «δεν βρήκαμε άκρη». Ο κ. Μελισσανίδης δεν άνοιξε τα χαρτιά του. Σύμφωνα με ορισμένες πηγές η προσέγγιση του κ. Μαρινάκη αναφέρεται ως «περισσότερο επιχειρηματική». Ηθελε να ξέρει πόσα να υπολογίζει από τον ΟΠΑΠ για το μπάτζετ της ομάδας του, αν θα άλλαζε κάτι στην πολιτική του Οργανισμού. Ομως η αντιμετώπιση που βρήκε, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, χαρακτηρίζεται ως «ανταγωνιστική». Φέρεται μάλιστα ο κ. Μελισσανίδης να είπε στον κ. Μαρινάκη: «Τι έρχεσαι εδώ να συζητήσεις για λεφτά; Εσύ δεν λες ότι έχεις πολλά λεφτά. Βάλε στη φανέλα του Ολυμπιακού ό,τι θέλεις. Βάλε "Μαρινάκης" και παίξε μπάλα».

Το κλίμα αυτό δικαιολογείται εν πολλοίς από τη σχέση των δύο Πειραιωτών. Οσοι γνωρίζουν τα τεκταινόμενα στο λιμάνι λένε ότι οι δύο επιχειρηματίες είναι «ταιριαστοί». Συχνάζουν στα ίδια μέρη, τρώνε στις ίδιες ταβέρνες της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά και γελάνε με τα ίδια αστεία. Η μπάλα όμως τους χώρισε, όπως χώρισε και τον κ. Μαρινάκη από τον «κολλητό» του εφοπλιστή και πρώην πρόεδρο της ΠΑΕ Παναθηναϊκός κ. Ν. Πατέρα.

Η σύγκρουση
Μετά τη συνάντηση ξεκίνησε ένας υπόγειος πόλεμος και γρήγορα βγήκαν τα μαχαίρια. «Με τσίου - τσίου και νεροπίστολα νομίζουν ότι θα έρθουν; Αυτά που κάνανε τα τελευταία 15 χρόνια να τα ξεχάσουν. Αυτοί φοράνε φουρό. Τελειώσανε» είπε ο κ. Μελισσανίδης για να απαντήσουν από την πλευρά του κ. Μαρινάκη για «ελληνικά επιπέδου νηπιαγωγείου» και για «φωτισμό των κελιών του Μελισσανίδη».

Οπως λένε στενοί συνεργάτες και των δύο «κανείς δεν κάνει βήμα πίσω». Η μία πλευρά υπενθυμίζει τις δικαστικές εκκρεμότητες του κ. Μαρινάκη για τους στημένους αγώνες και η άλλη τις φορολογικές του κ. Μελισσανίδη για παρακράτηση ΦΠΑ.

Η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι ήλθε την περασμένη εβδομάδα όταν έγινε γνωστή η απόφαση του ΟΠΑΠ να δώσει χορηγία στην ΠΑΕ ΑΕΚ περίπου 2 εκατ. ευρώ, λίγο λιγότερα από ό,τι στην ΠΑΕ Ολυμπιακός. Η διοίκηση του Ολυμπιακού θεωρεί ότι ως πρωταθλητές δικαιούνται πολύ περισσότερα από μια ομάδα Γ' Εθνικής. Πίσω όμως από τη διαφωνία αυτή κρύβεται η κόντρα για το ποιος θα κινεί τα νήματα, ποιος θα ελέγχει και θα χειραγωγεί το ταλαίπωρο ελληνικό ποδόσφαιρο.

Και μπορεί η διαμάχη αυτή που διαλύει παλιές σχέσεις και δημιουργεί νέες συμμαχίες και ισορροπίες να αφορά το ποδόσφαιρο, είναι όμως χαρακτηριστική του κλίματος που επικρατεί στον επιχειρηματικό κόσμο εξαιτίας της κρίσης. Η νέα τάξη πραγμάτων που αναδύεται μέσα από συγκρούσεις ανάμεσα στους νέους παίκτες που έρχονται να καλύψουν τα κενά τα οποία δημιουργεί η αδυναμία ή η αποστροφή των παραδοσιακών επιχειρηματιών να αναλάβουν ρίσκο, αναδεικνύει νέα ήθη και συμπεριφορές.

Είναι γεγονός αναμφισβήτητο ότι η εμπλοκή του κ. Μελισσανίδη στην κοινοπραξία Εmma Delta, στην οποία θα μεταβιβαστεί τις επόμενες ημέρες το 33% του ΟΠΑΠ, δίνει στον επιχειρηματία ένα σημαντικό πλεονέκτημα στην προσπάθειά του να «αναστήσει» την ΑΕΚ αλλά κυρίως να γίνει αυτός αφεντικό στο ελληνικό ποδόσφαιρο.

Στην ποδοσφαιρική αγορά η φιλοδοξία αυτή αναφέρεται ως η μεγάλη ανησυχία του κ. Μαρινάκη. «Φοβάται ότι η ΑΕΚ θα επιστρέψει σε δύο χρόνια στη μεγάλη κατηγορία και θα χάσει τα πρωτεία που του εξασφαλίζουν τη συμμετοχή στο Champions League με ετήσια έσοδα της τάξεως των 20 εκατ. ευρώ» λένε στην ποδοσφαιρική αγορά. Και οι ανησυχίες αυτές, όπως υποστηρίζουν - εχθροί και φίλοι του κ. Μαρινάκη - επιβεβαιώθηκαν από τις πρώτες κινήσεις του μπαρουτοκαπνισμένου στο ποδοσφαιρικό προσκήνιο και παρασκήνιο κ. Μελισσανίδη.

Η χορηγία
Πρώτα από όλα η χορηγία από τον ΟΠΑΠ ύψους 1,9 εκατ. ευρώ στην ΑΕΚ για την περίοδο 2013 - 2014. Από πολλούς θεωρείται υπερβολική για μια ομάδα Γ' Εθνικής, ασχέτως αν ο ιστορικός σύλλογος διατηρεί το μεγάλο λαϊκό του έρεισμα. «Είναι ως και 30 φορές μεγαλύτερη σε σχέση με άλλες ομάδες της Γ' Εθνικής» αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, ενώ κάποιοι άλλοι θέτουν και θέμα εταιρικής διακυβέρνησης. «Ο ΟΠΑΠ», λένε, «είναι εισηγμένη εταιρεία. Πώς η σημερινή διοίκησή του αποφασίζει για μια τέτοια χορηγία;».

Σύμφωνα με τις πηγές αυτές, ο κ. Μελισσανίδης δεν θα μπορούσε να εγκρίνει τη χορηγία αυτή όταν επίσημα θα αναλάβει τα ηνία του ΟΠΑΠ. «ΟΠΑΠ και ΠΑΕ ΑΕΚ είναι συνδεμένες εταιρείες, έχουν την ίδια διοίκηση και οποιαδήποτε χορηγία θα έπρεπε να εγκριθεί από τη γενική συνέλευση του οργανισμού όπου θα έπρεπε να συμφωνήσουν οι θεσμικοί επενδυτές του ΟΠΑΠ και οι τσέχοι συνεταίροι του στην Emma Delta» αναφέρουν και σημειώνουν ότι «κρύβεται πίσω από τον Λουρόπουλο (σ.σ.: τον σημερινό επικεφαλής του ΟΠΑΠ) και πριμοδοτεί την ομάδα του».

Από την άλλη πλευρά, η σπασμωδική αντίδραση του Ολυμπιακού με τις διαρροές και τους χαρακτηρισμούς κατά του κ. Μελισσανίδη καταδεικνύει την αγωνία του κ. Μαρινάκη που βλέπει πραγματικά ότι απειλείται η παντοδυναμία του Ολυμπιακού στο ελληνικό ποδόσφαιρο.

Βλέπει για παράδειγμα την ΑΕΚ, ομάδα Γ' Εθνικής, να έχει εξασφαλισμένα έσοδα 8 εκατ. ευρώ για το 2013 - 2014 (1,9 εκατ. από τον ΟΠΑΠ, 1,5 εκατ. ευρώ από τη Nova, 1 εκατ. από άλλους χορηγούς και περίπου 3,5 εκατ. ευρώ από τα εισιτήρια διαρκείας) με έξοδα ποδοσφαιρικού τμήματος που δεν ξεπερνούν το 1 εκατ. ευρώ. Να ετοιμάζει το δικό της γήπεδο και το αφεντικό της αποφασισμένο να την προφυλάξει από τις «παράγκες» της διαιτησίας.

Η συμμαχία
Στον Ολυμπιακό διαβλέπουν όμως και μια διαφαινόμενη συμμαχία του κ. Μελισσανίδη με τον πρόεδρο της ΠΑΕ Παναθηναϊκός κ. Ι. Αλαφούζο, άσπονδο εχθρό του κ. Μαρινάκη από την εποχή που ο πρόεδρος του Ολυμπιακού είχε χάσει αρκετά εκατ. ευρώ από την επένδυσή του στον Σκάι. Θεωρούν ότι εν δυνάμει στην ίδια συμμαχία θα μπορούσε να προσχωρήσει και ο ιδιοκτήτης της ΠΑΕ ΠΑΟΚ κ. Ιβ. Σαββίδης που και αυτός έχει πει ότι σκοπεύει να γκρεμίσει «το κατεστημένο Μαρινάκη στο ποδόσφαιρο».

Το ερώτημα βεβαίως που τίθεται είναι αν ο κ. Μαρινάκης μπορεί να στερήσει από την ομάδα του 2 εκατ. ευρώ μετά την άρνησή του να λάβει τη χορηγία του ΟΠΑΠ, που στο κάτω - κάτω αποτελεί μέρος μιας κεντρικής συμφωνίας με τη Super League πριν από την αποκρατικοποίηση του Οργανισμού. Κύκλοι προσκείμενοι στον ισχυρό άνδρα της ΠΑΕ Ολυμπιακός αναφέρουν πως η ομάδα θα βρει εύκολα 2 εκατ. ευρώ από άλλον χορηγό και δεν κρύβουν ότι βρίσκονται σε «πόλεμο» με τον κ. Μελισσανίδη.

Βρισκόμαστε όντως στην αρχή ενός power game και αν λάβουμε υπόψη τους πρώτους χαρακτηρισμούς ένθεν κακείθεν όλα δείχνουν ότι μπορεί το θέαμα της Super League να είναι φτωχό, όμως εξωαγωνιστικά δεν θα πλήξουμε.
Αξίζει να σημειωθεί πως στα μέσα της περασμένης εβδομάδος ο κ. Σπ. Φωκάς, προσωπικός δικηγόρος και δεξί χέρι του κ. Μελισσανίδη, έλαβε θέση στο διοικητικό συμβούλιο του ΟΠΑΠ αντικαθιστώντας τον κ. Δ. Αγραφιώτη.




Γενναιοδωρία με 1,5 εκατ. ευρώ
Ο ρόλος της Nova

Εντύπωση προκάλεσε στην αγορά του ποδοσφαίρου η συμφωνία της ΠΑΕ ΑΕΚ με τη Nova. H συνδρομητική τηλεόραση θα καταβάλει 1,5 εκατ. ευρώ στην ΠΑΕ ΑΕΚ για να μεταδώσει τους εντός έδρας αγώνες της στο πρωτάθλημα της Γ' Εθνικής. «Mε όρους αγοράς η συγκεκριμένη συμφωνία δεν θα έπρεπε να ξεπερνούσε τα 400.000 ευρώ» αναφέρουν οι ειδικοί περί των τηλεοπτικών δικαιωμάτων και ταυτόχρονα δίνουν τη δική τους εξήγηση για το γαλαντόμο αυτό συμβόλαιο.

Οι μετρήσεις δείχνουν πως το πιο δημοφιλές τηλεοπτικό αθλητικό προϊόν είναι το ελληνικό ποδόσφαιρο της Super League και ακολουθεί το Champions League και το Εuropa League. Και τις τρεις διοργανώσεις της έχει η Νova και μάλιστα τη Super League αποκλειστικά για όλες τις ομάδες. Για τα δικαιώματα αυτά η Nova έχει πληρώσει πολλά εκατομμύρια ευρώ και έχει δανειστεί για να αντεπεξέλθει στις υποχρεώσεις της.

Ο Παναθηναϊκός όλα δείχνουν ότι του χρόνου που τελειώνει το συμβόλαιό του με τη Nova θα πάει στον ΟΤΕ TV, αφού ο πρόεδρός του κ. Ι. Αλαφούζος συνεργάζεται ήδη με τον ΟΤΕ TV (η παραγωγή του ΟΤΕ TV γίνεται από τον Σκάι ιδιοκτησίας του κ. Αλαφούζου), εξ ου και η μεγάλη κόντρα που υπάρχει ήδη μεταξύ της Nova και του Σκάι.

Ο κ. Μελισαννίδης απευθύνθηκε πρώτα στον ΟΤΕ TV για τη μετάδοση των αγώνων της ΑΕΚ που είναι ο βασικός ανταγωνιστής της Nova. Οι επιτελείς της Nova είδαν ότι αν έχαναν την ΑΕΚ τότε θα άρχιζε το «ξήλωμα του πουλόβερ», δηλαδή θα έχαναν μαζί με τον Παναθηναϊκό και άλλη εμπορική ομάδα και έσπευσαν να πλειοδοτήσουν.

Παράλληλα, έδωσαν την προσφορά αυτή για να ικανοποιήσουν με το παραπάνω το νέο αφεντικό του ΟΠΑΠ αφού σε ετήσια βάση η Nova εισπράττει αρκετά εκατομμύρια ευρώ από τον ΟΠΑΠ: ο οργανισμός χρηματοδοτεί το Nova Sports 6, είναι βασικός διαφημιζόμενος της Nova και παράλληλα επιδοτεί τα 5.000 πρακτορεία του για να προσφέρουν το τηλεοπτικό αθλητικό μπουκέτο της Nova.

Ορισμένοι μάλιστα υποστηρίζουν πως η προσφορά της Nova, ύψους 1,5 εκατ. ευρώ, λειτούργησε ως άλλοθι για τη διοίκηση του ΟΠΑΠ για να εγκρίνει και αυτός με τη σειρά του χορηγία 1,9 εκατ. ευρώ.

Βεβαίως, τόσο τα στελέχη του ΟΠΑΠ, όσο και της Nova έχουν εξηγήσει αναλυτικά ότι οι χορηγίες και τα συμβόλαια έγιναν βάσει της εμπορικότητας της ομάδας της ΑΕΚ που διατηρεί μια ισχυρή δυναμική, κάτι που άλλωστε φάνηκε και στην πρόσφατη παρουσίαση της φανέλας της, στην οποία διαφημίζονται πολλοί δυνατοί επιχειρηματικοί όμιλοι.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Powered By Blogger