Τρίτη 27 Φεβρουαρίου 2024

ΤΟ ΚΥΣΕΑ ΑΠΟΦΑΣΙΣΕ ΤΗΝ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΤΗΣ ΦΡΕΓΑΤΑΣ «ΥΔΡΑ» ΣΤΗΝ ΕΡΥΘΡΑ ΘΑΛΑΣΣΑ Στο «στόμα του λύκου» για ΝΑΤΟ - ΕΕ και τα συμφέροντα των επιχειρηματικών ομίλων

 «Η κατάσταση ασφάλειας στην Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Αντεν έχει επιδεινωθεί. Η συμμετοχή στην επιχείρηση εμπεριέχει σημαντικούς κινδύνους», τονίστηκε στο πλήρωμα λίγο πριν αποπλεύσει

Την αποστολή της φρεγάτας «Υδρα» στην Ερυθρά Θάλασσα ενέκρινε χτες το πρωί το ΚΥΣΕΑ υπό την προεδρία Μητσοτάκη, με το πλήρωμα να στέλνεται στο «στόμα του λύκου», προασπίζοντας συμφέροντα του κεφαλαίου και υπηρετώντας ευρωατλαντικά σχέδια σε μια ζώνη όπου κλιμακώνονται οι ανταγωνισμοί του ΝΑΤΟ με την Κίνα για τις πλουτοπαραγωγικές πηγές και τους διαύλους.

Η αποστολή ξεκινά πλέον και με τη βούλα, μετά από προετοιμασίες αρκετών βδομάδων, κι ενώ προηγήθηκε πριν μερικές μέρες ταξίδι του Ελληνα πρωθυπουργού στην Ινδία, όπου παρείχε εκ νέου διαβεβαιώσεις για την προσήλωση της Αθήνας στον «Οικονομικό Διάδρομο Ινδίας - Μέσης Ανατολής - ΕΕ» (IMEC), ο οποίος διαμορφώνεται υπό την καθοδήγηση των ΗΠΑ ως αντίβαρο στον κινεζικό «Δρόμο του Μεταξιού». Δίαυλος όπου ο ευρωατλαντικός άξονας σπεύδει να απλώσει πολεμικά του μέσα με πρόσχημα τους Χούθι ή ό,τι άλλο.

Σε αυτό το πλαίσιο, μετά τη συνεδρίαση από το Μαξίμου τονίστηκε για άλλη μια φορά ότι η συμμετοχή της Ελλάδας στην «EURONAV Aspides» (προβάλλεται ως η μεγαλύτερη στρατιωτική επιχείρηση που σχεδίασε ποτέ η ΕΕ) αφορά «την προστασία της ελεύθερης ναυσιπλοΐας στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας».

Στο ίδιο μήκος κύματος, ο υπουργός Αμυνας Ν. Δένδιας, μεταβαίνοντας στο πλοίο στον Ναύσταθμο της Σαλαμίνας, προκειμένου βασικά να τονώσει το ηθικό του πληρώματος, ισχυρίστηκε ότι τάχα πάνε στην Ερυθρά γιατί «εξυπηρετεί πρωτίστως τα εθνικά μας συμφέροντα», εννοώντας τα κέρδη των εφοπλιστών και των ομίλων της διαμετακόμισης, καθώς «η Ελλάδα ως ναυτιλιακή δύναμη με ηγετικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία αποδίδει τεράστια σημασία στην ανάγκη διασφάλισης της ελεύθερης ναυσιπλοΐας», ενώ ταυτόχρονα υπάρχει η «ανάγκη της ελεύθερης επικοινωνίας με τα λιμάνια μας, τα οποία, εάν αυτό δεν συμβαίνει, θα χάσουν τη σημασία τους ως διαμετακομιστικά κέντρα», σημειώνοντας ότι ήδη «η μείωση της κίνησης εμπορευμάτων στον Πειραιά, π.χ., ανέρχεται σε 40%».

Επιχειρώντας να βάλει και μια πινελιά δήθεν φιλολαϊκότητας στο όλο εγχείρημα, υποστήριξε ότι η αποστολή αφορά και τη ζωή των Ελλήνων ναυτικών, όπως και «τη σημαντική αύξηση του κόστους των προϊόντων εξαιτίας της αύξησης του μεταφορικού κόστους μετά τις επιθέσεις σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα». Αστεία προσχήματα, την ώρα που η κυβέρνηση δεν έχει λάβει κανένα μέτρο ώστε τα εμπορικά πλοία να μην προσεγγίζουν εμπόλεμες ζώνες, ή να κατοχυρώνεται στους ναυτεργάτες που έχουν μπάρκο για εκεί το δικαίωμα παλιννόστησης, αποκλειστικά με έξοδα της εταιρείας, ανεξαρτήτως όρων και προϋποθέσεων. Επίσης δεν έχει λάβει κανένα ουσιαστικό μέτρο κατά της ακρίβειας, π.χ. να καταργήσει τον ΦΠΑ σε βασικά καταναλωτικά προϊόντα, ενώ η ακρίβεια έχει τσακίσει το λαϊκό εισόδημα.

Αποστολή με «σημαντικούς κινδύνους»

Στο μεταξύ, ο υπουργός Αμυνας παραδέχτηκε μπρος στο πλήρωμα ότι «η κατάσταση ασφάλειας στην Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Αντεν έχει επιδεινωθεί. Επιθέσεις σε εμπορικά πλοία από ομάδες ενόπλων, από πυραύλους, από drones, αποτελούν απειλή κατά της σταθερότητας, της ασφάλειας, αλλά και της παγκόσμιας, και ειδικά της ελληνικής οικονομίας», εξ ου και «η συμμετοχή στην επιχείρηση εμπεριέχει κινδύνους, σημαντικούς κινδύνους».

Διόλου τυχαία, άλλωστε, στις δοκιμές του πλοίου τις προηγούμενες μέρες, πριν αναχωρήσει για την εμπόλεμη ζώνη, δοκιμάστηκαν σενάρια όπως ότι μαχητικά της Πολεμικής Αεροπορίας έκαναν διαδοχικές εικονικές προσβολές προς το πλοίο, προσομοιώνοντας επιθέσεις βαλλιστικών πυραύλων αλλά και μη επανδρωμένων drones. Δοκιμάστηκαν επίσης σενάρια προσομοίωσης για «ασύμμετρες απειλές» από μικρά ταχύπλοα με τη συνδρομή σκαφών ανορθόδοξου πολέμου της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου. Δοκιμάστηκε τέλος ο οπλισμός του πλοίου με πραγματικά πυρά στο Πεδίο Βολής «Καράβια».

Σε ένα τέτοιο φόντο, κατά πληροφορίες το πλοίο απέπλευσε χτες από τον Ναύσταθμο Σαλαμίνας για την περιοχή της Ερυθράς, με ανοικτό το ενδεχόμενο να κάνει μια ενδιάμεση στάση στη Σούδα.

Θυμίζουμε, εξάλλου, ότι με βάση και τις προτάσεις που έκανε προηγουμένως η ελληνική κυβέρνηση, το επιχειρησιακό στρατηγείο της «EUNAVFOR Aspides» είναι το Ελληνικό Στρατηγείο Επιχειρήσεων της ΕΕ (ΕΣΕΕΕ/EU - OHQ) με έδρα την 1η Στρατιά στη Λάρισα και διοικητή εκεί τον αρχιπλοίαρχο (προς προαγωγή σε υποναύαρχο) Β. Γρυπάρη. Θα παίξει ρόλο διοικητή «εν όρμω», ενώ διοικητής επί του πεδίου («εν πλω») θα είναι σε πρώτη φάση Ιταλός υποναύαρχος.

Στο πεδίο, για την ώρα κύριες μονάδες κρούσεως στέλνουν οι Ελλάδα, Γαλλία, Ιταλία και Γερμανία (το ιταλικό αντιτορπιλικό «Caio Duillio» - «διοικητόπλοιο» σε πρώτη φάση της επιχείρησης, την «Υδρα», τη γαλλική «Languedoc» και τη γερμανική φρεγάτα «Hessen»), ενώ πρόθεση να πάρει μέρος με στελέχη έχει εκφράσει η Κύπρος.

Δεν αποκλείεται η αποστολή και πλοίων γενικής υποστήριξης, ενώ καθώς πρόκειται για ένα αχανές πεδίο («το θέατρο επιχειρήσεων περιλαμβάνει τα Στενά του Baab al-Mandab και τα Στενά του Ορμούζ, καθώς και τα διεθνή ύδατα στην Ερυθρά Θάλασσα, στον Κόλπο του Αντεν, στην Αραβική Θάλασσα, στον Κόλπο του Ομάν και στον Περσικό Κόλπο», τονίζεται στη σχετική απόφαση 2024/583 του Συμβουλίου της ΕΕ) αναζητούν ποια λιμάνια είναι κατάλληλα και ασφαλή ώστε να δέσουν τα πλοία όποτε χρειαστεί.

Σε κάθε περίπτωση, στην απόφαση της ΕΕ ως «αποστολή» της επιχείρησης ορίζεται: «Η Ενωση συγκροτεί στρατιωτική επιχείρηση της ΕΕ για την ασφάλεια στη θάλασσα προς διασφάλιση της ελευθερίας ναυσιπλοΐας σε σχέση με την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα. Η εν λόγω επιχείρηση συμβάλλει στην ασφάλεια στη θάλασσα κατά μήκος των κύριων θαλάσσιων γραμμών επικοινωνίας (...) σε συνεργασία με άλλους σημαντικούς παράγοντες».

«Στρατηγικός στόχος» - πρόσχημα για την ανάπτυξη της «EUNAVFOR Aspides» μπαίνει «να διασφαλίσει τη ναυτική παρουσία της Ενωσης στο θέατρο επιχειρήσεων με στόχο να διασφαλίσει την ελευθερία ναυσιπλοΐας για σκάφη, σε στενή συνεργασία με ομοϊδεάτες παρόχους ασφάλειας στη θάλασσα».

«Για τον σκοπό αυτό, η "EUNAVFOR Aspides", στο πλαίσιο των μέσων και των δυνατοτήτων της: α) Συνοδεύει σκάφη εντός του θεάτρου επιχειρήσεων, β) διασφαλίζει επίγνωση της κατάστασης στη θάλασσα εντός του θεάτρου επιχειρήσεων, γ) προστατεύει σκάφη από πολυτομεακές επιθέσεις στη θάλασσα».

Παραπέρα, στο άρθρο για τη «Συνοχή της ανταπόκρισης της Ενωσης και συνεργασία με τρίτα μέρη» τονίζεται ότι η «EUNAVFOR Aspides» συνεργάζεται και με την επιχείρηση «Prosperity Guardian», όπου ηγούνται οι ΗΠΑ. Αλλωστε «τρέχουν» εδώ και βδομάδες συνεννοήσεις με τους Αμερικανούς για την ελληνική «συνεισφορά» και στην «Prosperity Guardian». Ανώτατος αξιωματικός του Πολεμικού Ναυτικού μετέβη στην αμερικανική ναυτική βάση στη Μανάνα του Μπαχρέιν (έδρα του US Naval Forces Central Command και του 5ου Στόλου των ΗΠΑ), για συνεννοήσεις σχετικά με τις λεπτομέρειες της ελληνικής συμμετοχής. Λέγεται ότι μπορεί να λειτουργήσει και ως σύνδεσμος των Αμερικανών με την «Aspides». Σε κάθε περίπτωση, τονίζουν αρμόδιες πηγές, η ελληνική «συνεισφορά» θα αφορά «και τους δύο πυλώνες» της ευρωατλαντικής ανάπτυξης στην περιοχή.

Η αρχική εντολή της «EUNAVFOR Aspides» θα είναι 12 μήνες από την ημερομηνία έναρξής της, με δυνατότητα επανεξέτασης πριν τη λήξη της ισχύος της. Βέβαια, ελληνικό πλοίο θα μείνει στην περιοχή «για όσο χρειαστεί», εξ ου και όπως επιβεβαιώνουν ανώτατες στρατιωτικές πηγές, την «Υδρα» θα «σκαντζάρει» αργότερα η φρεγάτα «Ψαρά», με μύριους κινδύνους για τα πληρώματα, παιδιά του ελληνικού λαού που στέλνονται χιλιάδες μίλια από την πατρίδα, για τις ανάγκες του κεφαλαίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Powered By Blogger