Τρίτη, 22 Νοεμβρίου 2016

ΤΗΣ ΓΗΣ ΟΙ ΚΟΛΑΣΜΕΝΟΙ



ΠΡΟΒΟΛΕΣ & ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ

- Πούθ’ έρχεσαι;
- Απ’ τη Βαβυλώνα.
- Πού Πας;
- Στο Μάτι Του Κυκλώνα.

«Φάτα Μοργκάνα», Νίκος Καββαδίας


Η περιπέτεια αυτού που δεν βρίσκει γη κάτω από τα πόδια του, αυτού που περπατά από μια χώρα σε μια άλλη, που διασχίζει τα σφραγισμένα σύνορα του παγκοσμιοποιημένου καπιταλισμού μέσα στη νύχτα, πολύ πιο αργά από την αδιάκοπη ροή των εμπορευμάτων, σε μια ατέρμονη φυγή – αυτού που δραπετεύει από τη Σκύλλα προς τη Χάρυβδη. Του φτωχού κι απανταχού ανεπιθύμητου, αυτού που δεν πνίγεται στη διαδρομή, που δε θάβεται σε έναν ανώνυμο τάφο – αυτού που δεν χωρά στον παράδεισο της Δύσης, που τώρα αναμετριέται με την κόλασή της: απροσμέτρητες τραγωδίες που στοιχειώνουν τη Μεσόγειο και τον κόσμο, στοιχειώνουν και το σύγχρονο κινηματογράφο στα μόνα ανοιχτά σύνορα που του έχουν απομείνει, αυτά του ντοκιμαντέρ με τη μυθοπλασία.








Παρασκευές στις 8:30 μμ | Είσοδος ελεύθερη

Αγαθουπόλεως 65 & Αχαρνών, Αθήνα | Ιουστινιανού 24, Θεσσαλονίκη


~Παρασκευή 11/11/2016~
MEDITERRANEA
(Ιταλία – Γαλλία – ΗΠΑ – Γερμανία – Κατάρ, 2015, 107’)
Σκηνοθεσία, Σενάριο: Γιόνας Καρπινιάνο
Φωτογραφία: Γουάιατ Γκάρφιλντ
Ερμηνείες: Κουντούς Σεϊχόν, Αλασάν Σάι
Παραγωγή: Audax Films, Court 13 Pictures, DCM Productions, End Cue, Good Lap Production, Grazka Taylor Productions, Le Grisbi Productions, Hyperion Media Group, Maiden Voyage Pictures, Nomadic Independence Pictures, Sunset Junction Entertainment, TideRock Media, Treehouse Pictures


Δύο άνδρες από την Μπουρκίνα Φάσο επιχειρούν τη μεγάλη έξοδο από την Αφρική προς την Ευρώπη, ψάχνοντας μια καλύτερη τύχη και την ευκαιρία να στηρίξουν τις οικογένειές τους. Το επικίνδυνο και τραυματικό ταξίδι, στη διάρκεια του οποίου πολλές ζωές κινδυνεύουν ή χάνονται, φαίνεται να φτάνει στο τέλος του όταν οι δυο φίλοι καταλήγουν σε μια επαρχιακή πόλη της Ιταλίας, όπου δουλεύουν στη συγκομιδή εσπεριδοειδών. Κι εκεί όμως, τα πράγματα δεν είναι όπως τα περίμεναν.
Ο ιταλοαμερικανός Γιόνας Καρπινιάνο αποφασίζει να προεκτείνει τη μικρού μήκους ταινία του A Chjana, την οποία γύρισε με αφορμή τις εξεγέρσεις των μεταναστών στο Ροζάρνο της Ιταλίας το 2010, και να προσεγγίσει τους πρωταγωνιστές αυτών των ταραχών μέσα από τη μέθοδο της μακροχρόνιας παρατήρησης. Ο σκηνοθέτης πέρασε πέντε χρόνια ζώντας από κοντά τις ζωές των αφρικανών μεταναστών στην Ιταλία και εξερευνώντας τις προσωπικές τους ιστορίες. Η έρευνα αυτή τον οδήγησε στη συνάντηση με τον μετανάστη και πρωταγωνιστή της ταινίας Κουντούς Σεϊχόν, του οποίου η προσωπική ιστορία έχει πολλά κοινά σημεία με τον χαρακτήρα που υποδύεται, τον Αΐβα. Ο σκηνοθέτης υπογραμμίζει: «αυτό που με ενδιέφερε περισσότερο είναι το πώς η Ιταλία υποδέχεται τους μετανάστες (...) Ο μετανάστης δεν είναι απλά ένας ξένος, ο τρομερός ή περίφημος άγνωστος, ανάλογα με τις ιδεολογικές πεποιθήσεις του καθενός, αλλά είναι ένα στοιχείο αυξανόμενης σημασίας στην παγκοσμιοποιημένη εποχή μας». Το Mediterranea προβλήθηκε στην Εβδομάδα Κριτικής του φεστιβάλ των Καννών και σε πλειάδα άλλων κινηματογραφικών φεστιβάλ αποσπώντας πολύ θερμές κριτικές καθώς και τα βραβεία στα φεστιβάλ του Καΐρου και της Στοκχόλμης.

~Παρασκευή 18/11/2016~
ΦΩΤΙΑ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ
(Fuocoammare, Ιταλία – Γαλλία, 2016, 108’)
Σκηνοθεσία, Σενάριο, Φωτογραφία: Τζιανφράνκο Ρόζι
Μοντάζ: Τζάκοπο Κουάντρι
Μουσική: Στέφανο Γκρόσο
Παραγωγή: Stemal Entertainment, 21uno Film, Cinecitta Luce S.p.A., Rai Cinema, Les Films dIci, ARTE France Cinema

               
Μετά από ενδελεχή έρευνα και μακροχρόνια επιτόπια παρατήρηση, ο Τζιανφράνκο Ρόζι κινηματογραφεί το μικρό ιταλικό νησί της Λαμπεντούζα, το διάσημο πια ως το σημείο πρώτης «υποδοχής» επί ευρωπαϊκού εδάφους για εκατοντάδες χιλιάδες πρόσφυγες από την Αφρική και τη Μέση Ανατολή τα τελευταία χρόνια. Ο Ρόζι δομεί την ταινία του μέσα από μία πραγματική διχοτομία. Από τη μια μεριά, η φρίκη της ρουτίνας: οι κάτοικοι του νησιού, κυρίως ψαράδες, που ζουν μια ήσυχη κι απλή ζωή χωρίς εξάρσεις. Η κλεισμένη στο σπιτι νοικοκυρά, ο πιτσιρικάς Σαμουέλε που πασχίζει να διασκεδάσει το χρόνο του όπως μπορεί, ο τοπικός ραδιοφωνικός παραγωγός που διακόπτει τα αφιερωμένα από τον έναν σύζυγο στον άλλο τραγούδια μόνο για να παρουσιάσει με επίπεδο ύφος ένα ακόμη πολύνεκρο ναυάγιο στα ανοιχτά του νησιού. Από την άλλη μεριά, η ρουτίνα της φρίκης: οι καραβιές των απελπισμένων που καταφτάνουν ζωντανοί ή νεκροί στα σαπιοκάραβα της διακίνησης για να γίνουν αντικείμενα ενός απρόσωπου, κλινικού μηχανισμού διάσωσης και διαχείρισης «ανθρώπινου υλικού». Δυο κόσμοι χώρια, στο ίδιο μικρό μέρος. Το κλειστοφοβικό σύμπαν των ντόπιων και η καθημερινή «ασύμμετρη απειλή» των χιλιάδων ναυαγισμένων ξένων δεν έρχονται ποτέ σε επαφή, παρά μόνο μέσω του μοναδικού γιατρού που υπάρχει στο νησί και εξυπηρετεί κατοίκους και μετανάστες. Ο Ρόζι δήλωσε, κατά την απονομή των βραβείων στο φεστιβάλ Βερολίνου, όπου η ταινία απέσπασε τη Χρυσή Αρκτο: «Ελπίζω να προκαλέσει μια αφύπνιση. Είναι απαράδεκτο να πεθαίνουν άνθρωποι διασχίζοντας τη θάλασσα για να γλιτώσουν από τις τραγωδίες».

~Παρασκευή 25/11/2016~
DHEEPAN: Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΧΩΡΙΣ ΠΑΤΡΙΔΑ
(Dheepan, Γαλλία, 2015, 110’)
Σκηνοθεσία: Ζακ Οντιάρ
Σενάριο: Ζακ Οντιάρ, Νοέ Ντεμπρέ, Τομά Μπιντεγκέν
Φωτογραφία: Επονίν Μομανσό
Ερμηνείες: Τζεσουθάσαν Αντονιθάσαν, Καλιασβάρι Σρινιθάσαν, Κλοντίν Βινασιθάμπι
Μοντάζ: Ζιλιέτ Γουελφλίν
Μουσική: Νίκολας Ζαρ
Παραγωγή: Why Not Productions, Page 114, France 2 Cinéma
                                                                                    
                                                         
Μια ιδιόμορφη οικογένεια φτάνει στη Γαλλία: ένας πρώην Τίγρης Ταμίλ με το όνομα Ντιπάν, που μετά την ήττα του αντάρτικου των Ταμίλ στον εμφύλιο αναγκάζεται να δραπετεύσει από τη Σρι Λάνκα, μια γυναίκα και ένα εννιάχρονο ορφανό κορίτσι που εμφανίζονται ως σύζυγος και κόρη του, μια που έτσι λένε τα διαβατήρια και το «σενάριο» που τους παρέχουν οι διακινητές. Φτάνοντας στο Παρίσι, η «οικογένεια» εγκαθίσταται τελικά σε ένα κακόφημο συγκρότημα εργατικών κατοικιών στα προάστια, όπου ο Ντιπάν αναλαμβάνει χρέη επιστάτη και καθαριστή. Οι μεγάλες δυσκολίες προσαρμογής, ο γλωσσικός αποκλεισμός, τα νωπά τραύματα της εμφύλιας τραγωδίας που άφησαν πίσω τους αλλά και η αναγκαστική συμβίωση τριών αγνώστων μέσα στον φαινομενικό παραλογισμό μιας ψεύτικης οικογένειας συνθέτουν ένα εκρηκτικό μείγμα, ενώ η βία τους ξαναχτυπά την πόρτα. Οπως δήλωσε ο σκηνοθέτης, Ζακ Οντιάρ, σκοπός του ήταν να δώσει «ένα πρόσωπο, ένα όνομα, ένα σώμα (...) σε ανθρώπους αόρατους, χωρίς ταυτότητα (...), να τους δώσω ζωή». Με πρωταγωνιστή τον συγγραφέα και πολεμιστή σε παιδική ηλικία των Τίγρεων του Ταμίλ Τζεσουθάσαν Αντονιθάσαν, το Ντιπάν βραβεύτηκε με το Χρυσό Φοίνικα στο φεστιβάλ Καννών το 2015.

Παρασκευές στις 8:30 μμ | Είσοδος ελεύθερη

Αγαθουπόλεως 65 & Αχαρνών, Αθήνα | Ιουστινιανού 24, Θεσσαλονίκη


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Φόρτωση...

Συνολικές προβολές σελίδας

Αρχειοθήκη ιστολογίου

 
NewsAlloy button