Δευτέρα 8 Φεβρουαρίου 2016

Με έντονη την ελληνική παρουσία η φετινή Fruit Logistica, προβληματισμός από τους Έλληνες εξαγωγείς για τον ανταγωνισμό

Με έντονη την ελληνική παρουσία η φετινή Fruit Logistica, προβληματισμός από τους Έλληνες εξαγωγείς για τον ανταγωνισμό Με 70.000 εμπορικούς επισκέπτες από περισσότερες από 130 χώρες, και 2.900 εκθέτες από 84 κράτη του κόσμου η φετινή Fruit Logistica (3-5 Φεβρουαρίου), που έγινε στο Βερολίνο, επιβεβαίωσε την παγκόσμια πρωτοκαθεδρία μεταξύ των εκθέσεων φρέσκων φρούτων και λαχανικών. Χαρακτηριστικό της έκθεσης είναι όχι μόνο ο διεθνής της χαρακτήρας, αλλά και το γεγονός ότι η έκθεση συγκεντρώνει όλους τους φορείς λήψης αποφάσεων του κλάδου. Η λίστα των Ελλήνων εκθετών περιελάμβανε, αγροτικούς συνεταιρισμούς, επιχειρήσεις φρέσκων φρούτων και λαχανικών, καθώς και εταιρίες εξοπλισμού και συσκευασίας. Η Περιφέρεια της Κεντρικής Μακεδονίας και της Πελοποννήσου έκαναν παρουσίαση με δικά τους περίπτερα. Στην έκθεση παρουσίασαν τα ελληνικά προϊόντα συνολικά 62 περίπτερα από την χώρα μας. Τα τελευταία χρόνια έχουν σταθεροποιηθεί οι ελληνικές εξαγωγές φρούτων και λαχανικών στη Γερμανία. Γίνεται προσπάθεια να διευρυνθεί η ελληνική παρουσία στα γερμανικά σούπερ μάρκετ. Οι μεγάλοι ανταγωνιστές των ελληνικών φρούτων και λαχανικών στη γερμανική αγορά είναι η Ισπανία, η Ιταλία και η Ολλανδία.


Παρότι, όπως υποστηρίζουν Έλληνες εκθέτες, τα ελληνικά φρούτα είναι ποιο εύγευστα και σε τιμές που «σχεδόν» πλησιάζουν αυτές των ανταγωνιστών, οι χώρες αυτές διατηρούν καλύτερες σχέσεις με τους Γερμανούς εισαγωγείς. Οι ανταγωνιστές των Ελλήνων απέδειξαν ότι είναι σε θέση να τηρήσουν τις ημερομηνίες, τις ποσότητες και την ποιότητα που έχει συμφωνηθεί. Έπειτα, πολλά ελληνικά προϊόντα υστερούν στο μάρκετινγκ.

Αρνητικό η πολυδιάσπαση των ελληνικών εταιρειών
Τον προβληματισμό του για τα αποτελέσματα της έκθεσης εξέφρασε στον ΑγροΤύπο ο πρόεδρος του ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού κ. Νίκος Κουτλιάμπας. Όπως δήλωσε «συνεχίζει να υπάρχει εμπορικό ενδιαφέρον. Φέτος είχαμε αρκετές ελληνικές συμμετοχές κυρίως στα περίπτερα των περιφερειών. Υπάρχουν και οι «κλασσικοί» εκθέτες που πηγαίνουμε όλα τα τελευταία χρόνια με δικά μας περίπτερα. Ωστόσο υπάρχει μεγάλος προβληματισμός των εξαγωγέων μετά από αυτή την έκθεση. Σαν χώρα κάνουμε βήματα πίσω σε σχέση με τους ανταγωνιστές μας. Ενώ οι ανταγωνιστές μας πανευρωπαϊκά έχουν κάνει το επόμενο βήμα για τον τρόπο που θα βγούνε τα προϊόντα τους στη διεθνή αγορά, εμείς παραμένουμε πίσω και βλέπουμε την πλάτη τους. Τα βασικά προβλήματα έχουν να κάνουν με το μάρκετινγκ και την πολυδιάσπαση της ελληνικής αγοράς. Έτσι τα ελληνικά προϊόντα αδυνατούν να μπουν στις διεθνείς αλυσίδες τροφοδοσίας της αγοράς και να κάνουν σωστή διαπραγμάτευση. Αντίθετα οι ξένοι ανταγωνιστές τα τελευταία χρόνια έχουν μια τάση ενοποίησης της αγοράς τους μέσα από τη δημιουργία νέων εταιρειών «ομπρέλα» που ενοποιούν τις δυνάμεις τους. Ιταλοί, Ισπανοί και Γάλλοι πηγαίνουν σε αυτές τις εκθέσεις ενωμένοι σε μεγάλα σχήματα και έχουν συγκεκριμένη στρατηγική σε αγορές στόχους. Εδώ αντίθετα οι δέκα γινόμαστε είκοσι. Σε αυτή την πολυδιάσπαση έχει μεγάλες ευθύνες και η πολιτική ηγεσία του ΥπΑΑΤ που έχει σαν στρατηγική τη δημιουργία μικρών Ομάδων Παραγωγών με 10 – 15 άτομα. Δηλαδή οι άλλοι δυναμώνουν και εμείς γινόμαστε όλο και πιο αδύνατοι. Επίσης οι Γερμανοί έχουν πάψει να μας θεωρούν σαν λαό φερέγγυο. Έχει περάσει στη συνείδηση του Γερμανού επιχειρηματία ότι οι Έλληνες σαν λαός είναι απατεώνες».

Ανάγκη να προστατευθεί η φήμη των προϊόντων μας
Αντίθετη άποψη έχει ο κ. Γιώργος Καλλίτσης, υπεύθυνος εξαγωγών της εταιρείας Πρωτοφανούση. «Δεν είναι το θέμα της πολυδιάσπασης τόσο σοβαρό όσο ότι υπάρχουν κάποιοι εξαγωγείς ρίχνουν την ποιότητα και την φήμη των ελληνικών προϊόντων. Πάντως εκτιμώ, μαζί με άλλους συναδέλφους που μίλησα από τις ελληνικές εταιρείες που συμμετείχαν στην έκθεση, φέτος είχαμε περισσότερους επισκέπτες σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Ωστόσο οι Γερμανοί δεν έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον. Αυτή την εποχή έχουμε στο τοπ τις εξαγωγές ακτινιδίων και στην γερμανική αγορά έχουμε μεγάλη «πίεση» από την πλευρά των Ιταλών που έχουν καλύτερα αποτελέσματα στις εμπορικές τους διαπραγματεύσεις σε σχέση με εμάς. Ακόμη δεν έχουμε καταφέρει να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη των μεγάλων αλυσίδων λιανικής πώλησης στην χώρα. Να σας επισημάνω ότι λόγω των εορτασμών της Πρωτοχρονιάς έλειπαν πελάτες από την άπω Ανατολή. Αντίθετα υπήρξε μεγάλο ενδιαφέρον από την Ινδία και μετά το «άνοιγμα» των συνόρων για τα ελληνικά ακτινίδια. Πάντως κάποιες ελληνικές εταιρείες ξεκίνησαν με λάθος στρατηγική στην ινδική αγορά ρίχνοντας πολύ τις τιμές. Το ελληνικό ακτινίδιο θα μπορούσε λόγω καλής ποιότητας να έχει αντίστοιχες τιμές με το ιταλικό».

Δεν υπάρχει ομαδικό πνεύμα
«Αυτό που λείπει από τους Έλληνες εξαγωγείς είναι η έλλειψη ομαδικού πνεύματος», δηλώνει στον ΑγροΤύπο ο κ. Γιώργος Φραγκίστας ιδιοκτήτης της Gefra. Και προσθέτει: «Υπάρχουν εξαγωγικές επιχειρήσεις που είναι υπό την ομπρέλα του Invest in Greece (πρώην ΟΠΕ) άλλοι εμφανίζονται μέσα από τα περίπτερα των Περιφερειών και άλλοι μεμονωμένα. Αντίθετα οι ανταγωνιστές μας καταφέρνουν να έχουν μια ενιαία παρουσία. Κατά τα άλλα η έκθεση εξελίχθηκε χωρίς προβλήματα. Υπάρχει ενδιαφέρον για τα ελληνικά προϊόντα και γίνεται συνεχής αγώνας να αυξηθούν οι εξαγωγές ελληνικών οπωροκηπευτικών».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Powered By Blogger