Σάββατο 30 Μαΐου 2015

"Άγρα πελατών" ΣΤΗΝ ΣΚΟΠΕΛΟ !!!

Όπως αναφέρεται στο Φ.Ε.Κ. Τεύχος: Β Αριθμός:1, της 02/01/2007: "Δεν επιτρέπεται η άγρα πελατών σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ. 3 του ν. 2160/1993 όπως συμπληρώθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 27 του ν. 2636/1998 και τροποποιήθηκε με το άρθρο 53 του ν. 3498/2006."
Η νομοθεσία που αφορά την άγρα πελατών αναφέρει τα παρακάτω:

Ν.3498 ΦΕΚ.230 Α/24-10-2006, άρθρο 53
 3.α) Όποιος παροτρύνει και παρενοχλεί με οποιονδήποτε τρόπο πρόσωπο  ή ομάδα προσώπων να δεχτεί ή να αποκρούσει ταξιδιωτική ή μεταφορική υπηρεσία, υπηρεσίες εστίασης ή ψυχαγωγίας ή τουριστικού καταλύματος ή προϊόντα εμπορικού καταστήματος, τιμωρείται με φυλάκιση μέχρι έξι (6) μηνών ή με χρηματική ποινή τουλάχιστον χιλίων (1.000) ευρώ ή και με τις δύο αυτές ποινές.
Ν.2160/19-7-93, άρθρο 4, παράγραφος 3.α):
 3.α) Όποιος παροτρύνει και παρενοχλεί πρόσωπο  ή ομάδα προσώπων να δεχτεί ή να αποκρούσει ταξιδιωτική ή μεταφορική υπηρεσία, υπηρεσίες εστίασης ή ψυχαγωγίας ή τουριστικού καταλύματος ή προϊόντα εμπορικού καταστήματος, τιμωρείται με τη διάταξη του άρθρου 458 του Ποινικού Κώδικα.
Ν.2636/27-8-98, άρθρο 27, παράγραφος 2:
Στη παράγραφο 2 του άρθρου 4 του Ν.2160/93, προστίθεται εδάφιο γ, που έχει ως εξης:
 γ) Ανεξάρτητα από τις ποινικές κυρώσεις, στους παραβάτες των προηγουμένων εδαφίων επιβάλλεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα του ΕΟΤ, πρόστιμο από 200.000 μέχρι 1.000.000 δραχμές για κάθε παράβαση, ανάλογα με τη βαρύτητα αυτής. Σε περίπτωση υποτροπής το ανώτατο όριο του προστίμου διπλασιάζεται. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης, που εκδίδεται ύστερα από γνώμη του Γενικού Γραμματέα του ΕΟΤ, τα πρόστιμα μπορούν να αναπροσαρμόζονται.

Δεδομένου ότι η άγρα πελατών βρίσκεται σε έξαρση, γεγονός που αφ’ ενός πλήττει την εικόνα της χώρας μας και αφ’ ετέρου αποβαίνει σε βάρος της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών, κρίνεται αναγκαία η ορθή ενημέρωση όλων των ελεγκτικών αρχών για τον τρόπο αντιμετώπισής της. Προς το σκοπό αυτόν σας διαβιβάζουμε την από 17-05-07 εξαιρετικά χρήσιμη εγκύκλιο του Αντεισαγγελέα Σύρου, στην οποία αναλύονται η νομική έννοια της άγρας πελατών, οι προβλεπόμενες από το νόμο ποινικές και διοικητικές κυρώσεις και ο τρόπος επιβολής τους.
Όπως προκύπτει και από το ανωτέρω β΄ σχετικό, το άρθρο 4 παρ.3 του Ν.2160/93 (ΦΕΚ 118/Α) όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 53 του Ν.3498/06 (ΦΕΚ 230/Α), προβλέπει δύο αδικήματα: την άγρα πελατών στο πρώτο εδάφιο και την συναλλαγή, διαπραγμάτευση ή μεσολάβηση για την παροχή υπηρεσιών χωρίς άδεια άσκησης επαγγέλματος στο δεύτερο εδάφιο. Επιπλέον, το τρίτο εδάφιο του ίδιου ως άνω άρθρου διαλαμβάνει ότι, ανεξαρτήτως των ποινικών κυρώσεων, επιβάλλεται στους παραβάτες και πρόστιμο με απόφαση του Γενικού Γραμματέα του ΕΟΤ. Προς αποσαφήνιση της νομικής μεταχείρισης και των κυρώσεων που προβλέπονται για τις ανωτέρω πράξεις διευκρινίζονται τα ακόλουθα:
Α) Μετά την αντικατάσταση του άρθρου 4 παρ. 3 εδ. α του Ν.2160/93 (ΦΕΚ 118/Α) με το άρθρο 53 του Ν. 3498/06 (ΦΕΚ 230/Α) η άγρα πελατών αποτελεί πλέον πλημμέλημα, υπαγόμενο στην καθ΄ ύλην αρμοδιότητα των Μονομελών Πλημμελειοδικείων. Έτσι, το αδίκημα διώκεται αυτεπαγγέλτως και οι ανακριτικοί υπάλληλοι ή τα αστυνομικά όργανα υποχρεούνται πλέον, εφ΄ όσον ο δράστης καταλαμβάνεται επ΄ αυτοφώρω, να τον συλλάβουν και να τον οδηγήσουν αμέσως στον αρμόδιο εισαγγελέα (άρθρα 417-418 ΚΠΔ). Ομοίως υποχρεούνται να προβούν και στην επ΄ αυτοφώρω σύλληψη του προσώπου (ιδιοκτήτη – εκμεταλλευόμενου την τουριστική επιχείρηση) για λογαριασμό του οποίου ενεργεί ο δράστης, εφ΄ όσον βέβαια συντρέχουν οι προϋποθέσεις του αυτόφωρου και γι΄ αυτόν.
Η άγρα πελατών, που προβλέπεται στο α΄ εδάφιο της παρ. 3 του άρθρου 4 Ν.2160/93 όπως έχει αντικατασταθεί και ισχύει, στοιχειοθετείται με την παρότρυνση και παρενόχληση προσώπου ή ομάδας προσώπων για να δεχθεί ή να αποκρούσει ταξιδιωτική ή μεταφορική υπηρεσία, υπηρεσίες εστίασης ή ψυχαγωγίας ή τουριστικού καταλύματος ή προϊόντα εμπορικού καταστήματος. Το αδίκημα τελείται ανεξαρτήτως εάν ο δράστης ή το πρόσωπο κατ΄ εντολή του οποίου αυτός ενεργεί διαθέτει Ειδικό Σήμα Λειτουργίας τουριστικής επιχείρησης.
Όταν λοιπόν πρόκειται περί του αδικήματος του άρθρου 4 παρ. 3 εδ. α του Ν.2160∕93, ήτοι περί άγρας πελατών, κρίνεται σκόπιμο να ληφθεί ιδιαίτερη μέριμνα από όλους τους αρμόδιους φορείς προς τις ακόλουθες κατευθύνσεις:
Οι αστυνομικές και λιμενικές αρχές υποχρεούνται να προβαίνουν στην σύλληψη και προσαγωγή των δραστών στον αρμόδιο εισαγγελέα, εφ' όσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις του αυτοφώρου. Επίσης, να προβαίνουν στη σύλληψη των ιδιοκτητών/εκμεταλλευομένων τις επιχειρήσεις για λογαριασμό των οποίων οι δράστες προβαίνουν σε άγρα πελατών.
Σε κάθε περίπτωση, ακόμη και όταν δεν είναι δυνατή η επ΄ αυτοφώρω σύλληψη των ανωτέρω ιδιοκτητών/εκμεταλλευομένων τις τουριστικές επιχειρήσεις, τα αρμόδια όργανα πρέπει να αναζητούν τα στοιχεία των προσώπων αυτών και να τα αναγράφουν στην βεβαίωση τέλεσης αδικήματος που συντάσσεται και υποβάλλεται στον αρμόδιο εισαγγελέα μαζί με την έκθεση σύλληψης. Άλλωστε, τα στοιχεία της επιχείρησης και του εκμεταλλευόμενου αυτήν φυσικού ή νομικού προσώπου αποτελούν βασικά στοιχεία του αδικήματος, αφού για να στοιχειοθετηθεί η αντικειμενική υπόσταση της άγρας πελατών που έχουν την ιδιότητα του τουρίστα απαιτείται να στοχεύει αυτή στην αποδοχή ή απόκρουση υπηρεσιών ταξιδίου, μεταφορών ή τουριστικού καταλύματος, οι οποίες παρέχονται από τουριστικές επιχειρήσεις. Επιπλέον, η ως άνω βεβαίωση τέλεσης αδικήματος πρέπει να κοινοποιείται πάντοτε και στις κατά τόπο αρμόδιες Περιφερειακές Υπηρεσίες Τουρισμού του ΕΟΤ για την επιβολή των προβλεπόμενων από το νόμο διοικητικών κυρώσεων.
Σύμφωνα δε με το εδ. γ του άρθρου 4 παρ. 3 του Ν.2160/93, όπως προστέθηκε με το άρθρο 27 παρ.2 του Ν.2636/98, στους παραβάτες των εδαφίων α και β επιβάλλεται, ανεξάρτητα από τις ποινικές κυρώσεις, πρόστιμο από 586,94 έως 2.934,70 ευρώ με απόφαση του Γενικού Γραμματέα ΕΟΤ. Μετά δε τη σύσταση των Περιφερειακών Υπηρεσιών Τουρισμού του ΕΟΤ, η ανωτέρω κύρωση επιβάλλεται από τις κατά τόπο αρμόδιες ΠΥΤ, σύμφωνα με το εδ. β΄ της παρ. 6Α του άρθρου 4 Ν.3270/04 (ΦΕΚ 187/Α), όπως προστέθηκε με το άρθρο 32 παρ.1 του Ν.3498/06 (ΦΕΚ 230/Α), στην οποία ορίζεται ότι όπου κατά τις κείμενες διατάξεις προβλέπεται επιβολή διοικητικών κυρώσεων σε τουριστικές επιχειρήσεις, αυτές επιβάλλονται με απόφαση του προϊσταμένου της οικείας ΠΥΤ του ΕΟΤ.
Συνεπώς, η κατά περίπτωση αρμόδια ΠΥΤ υποχρεούται εφ΄ όσον διαπιστωθεί η παράβαση (άγρα πελατών) να επιβάλει το ανωτέρω πρόστιμο, αφού προηγουμένως κληθεί ο παραβάτης σε παροχή εξηγήσεων σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 4 του Ν.2160/93 όπως ισχύει. Κατά των αποφάσεων των ΠΥΤ περί επιβολής προστίμου προβλέπεται ενδικοφανής προσφυγή που ασκείται ενώπιον της Επιτροπής Προσφυγών που συγκροτήθηκε με το άρθρο 4 παρ. 6 περ. δ΄ του Ν.3270/04, όπως αυτό αντικαταστάθηκε με το άρθρο 4 του Ν.3766/09 (ΦΕΚ 102/Α), στο τέως Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης και νυν Γενική Γραμματεία Τουρισμού του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού.
Β) Σύμφωνα με το εδάφιο β΄ του άρθρου 4 παρ. 3 του Ν.2160/93, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 53 του Ν. 3498/06, η συναλλαγή, διαπραγμάτευση ή μεσολάβηση με σκοπό την κατεύθυνση πελατείας σε συγκεκριμένες υπηρεσίες χωρίς την απαιτούμενη άδεια αποτελεί επίσης πλημμέλημα, και οι αστυνομικές και λιμενικές αρχές υποχρεούνται και εδώ να προβαίνουν στην σύλληψη και προσαγωγή των δραστών στον αρμόδιο εισαγγελέα, εφ' όσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις του αυτοφώρου. Εάν πρόκειται για συναλλαγή ή διαπραγμάτευση με σκοπό την κατεύθυνση πελατείας, πρέπει να εξακριβώνεται κατά περίπτωση εάν το πρόσωπο που προβαίνει στην συναλλαγή ή διαπραγμάτευση με τον τουρίστα έχει την απαιτούμενη από το νόμο άδεια, ήτοι το Ειδικό Σήμα Λειτουργίας τουριστικής επιχείρησης που χορηγείται από τον ΕΟΤ. Συγκεκριμένα, για υπηρεσίες τουριστικού καταλύματος ή ταξιδιωτικές και μεταφορικές υπηρεσίες ελέγχεται η ύπαρξη του Ειδικού Σήματος Λειτουργίας τουριστικού καταλύματος ή τουριστικού γραφείου αντίστοιχα. Όταν δε πρόκειται περί μεσολάβησης για την παροχή των ανωτέρω υπηρεσιών, ελέγχεται εάν το πρόσωπο που μεσολαβεί διαθέτει την απαιτούμενη άδεια, όπως για παράδειγμα το Ειδικό Σήμα Λειτουργίας τουριστικού γραφείου στο έργο του οποίου εμπίπτει η διαμεσολάβηση για την παροχή τουριστικών υπηρεσιών.
Και στην περίπτωση αυτή, η βεβαίωση τέλεσης αδικήματος που υποβάλλεται στον αρμόδιο εισαγγελέα μαζί με την έκθεση σύλληψης πρέπει να κοινοποιείται και στις κατά τόπο αρμόδιες Περιφερειακές Υπηρεσίες Τουρισμού του ΕΟΤ για την επιβολή των προβλεπόμενων από το νόμο διοικητικών κυρώσεων.
Σύμφωνα με τα προεκτεθέντα, η προβλεπόμενη διοικητική κύρωση είναι το διοικητικό πρόστιμο από 586,94 έως 2.934,70 ευρώ που επιβάλλεται από τις κατά τόπο αρμόδιες ΠΥΤ, αφού προηγουμένως κληθεί ο παραβάτης σε παροχή εξηγήσεων. Κατά των αποφάσεων των ΠΥΤ περί επιβολής προστίμου προβλέπεται ενδικοφανής προσφυγή ενώπιον της Επιτροπής Προσφυγών που εδρεύει σύμφωνα με τα ανωτέρω στη Γενική Γραμματεία Τουρισμού του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού.
Η πιστή τήρηση του εκτεθέντος πλέγματος διατάξεων είναι ιδιαίτερα σημαντική προκειμένου να καταπολεμηθεί το φαινόμενο της άγρας πελατών και να προστατευθούν οι καταναλωτές – τουρίστες από συναλλαγές με πρόσωπα ή επιχειρήσεις που δεν έχουν την απαιτούμενη από το νόμο άδεια λειτουργίας ή άσκησης επαγγέλματος.
Για την ενιαία και αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση του ζητήματος, παρακαλούμε να κοινοποιηθεί το παρόν σε όλες τις Αστυνομικές και Λιμενικές αρχές της χώρας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Powered By Blogger