Σάββατο 17 Μαΐου 2014

Tι πρέπει να κάνουν οι νικητές των δημοτικών εκλογών από Σεπτέμβρη


Του Δημήτρη Κατσαγάνη

To Κράτος θα τους δίνει τα ίδια χρήματα κάθε χρόνο, οι ίδιοι θα πρέπει να βρίσκουν όσο το δυνατόν περισσότερα από δημοτικά τέλη και άλλες «ίδιες» πηγές εσόδων, ενώ θα πρέπει να βρίσκουν τρόπους να περικόβουν τις δαπάνες τους όταν αυτές ξεπερνά τα έσοδα τους. Μ΄αυτούς τους απλούς αλλά, συνάμα, σκληρούς βασικούς «δημοσιονομικούς» κανόνες θα πρέπει να πορευτούν οι νικητές των αυτοδιοικητικών εκλογών της 18ης – 25ης Μάη από την 1η Σεπτέμβρη, οπότε και θα αναλάβουν τα καθήκοντα τους. Στους διαθέσιμους πόρους συμπεριλαμβάνονται και τα χρήματα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Αυτοί οι κανόνες αποτυπώνονται στο νέο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Πολιτικής για την περίοδο 2015 -18, θα ισχύουν –δηλαδή- περίπου μέχρι την επόμενη εκλογική αναμέτρηση στους δήμους.


Η «στρόφιγγα», όμως, των πόρων του ΕΣΠΑ θα βρίσκεται στα χέρια των περιφερειαρχών οι οποίοι θα διαχειρίζονται, υπό των εποπτεία του Υπουργείου Ανάπτυξης, ποσά ύψους 6,6 δις. ευρώ για την προγραμματική περίοδο 2014-2020. Η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας έχει ζητήσει, χωρίς ακόμα να έχει πάρει μία ρητή απάντηση, να υπάρξει μία ξεχωριστή γραμμή χρηματοδότησης για τους δήμους, χωρίς τη μεσολάβηση των περιφερειών.

Εξάλλου, αρκετοί δήμαρχοι από την πρώτη μέρα της θητείας τους θα πρέπει να προσλάβουν τους 3.500 περίπου δημοτικούς υπαλλήλους οι οποίοι εντάχτηκαν στο «εθελοντική ενδοαυτοδιοικητική κινητικότητα» πριν ξεκινήσει η προεκλογική περίοδος. Πριν το κάνουν αυτό, όμως, θα πρέπει να πιστοποιηθεί η οικονομική δυνατότητα τους (από την αποκεντρωμένη διοίκηση στην οποία υπάγονται) να μισθοδοτήσουν αυτούς τους υπαλλήλου . Σύμφωνα, μάλιστα, με το νέο Μεσοπρόθεσμο η μείωση του προσωπικού θα συνεχιστεί μέχρι το... 2018 (-5,5% ή 4.143 υπάλληλοι λιγότεροι). Άδηλο, επίσης, είναι το μέλλον των εργαζομένων σε αρκετές Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης οι οποίες δεν είχαν απογραφεί μέχρι την 31η Απρίλη του 2014 και από την 1η Μάη έχει σταματήσει η χρηματοδότηση τους από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Ιδού του προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο για τους δήμους για το 2015-2018:

1. Οι προϋπολογισμοί θα αναμορφώνονται υποχρεωτικά από τους ίδιους τους ΟΤΑ, σε περίπτωση διαπίστωσης αποκλίσεων με βάση τις εκθέσεις αποτελεσμάτων εκτέλεσής τους, έπειτα από το 2ο και το 3ο τρίμηνο κάθε έτους, ώστε σε καμία περίπτωση να μην καταστούν ελλειμματικοί οι προϋπολογισμοί.

2. Αν το Παρατηρητήριο Οικονομικής και Διοικητικής Αυτοτέλειας διαπιστώσει αποκλίσεις από τους τριμηνιαίους στόχους μεγαλύτερες του 10% παρέχει οδηγίες στο συγκεκριμένο ΟΤΑ για τη διόρθωση της απόκλισης. Εφόσον ο ΟΤΑ εξακολουθεί να παρουσιάζει τις ίδιες αποκλίσεις από τους στόχους για δύο συνεχόμενα τρίμηνα και διαπιστωθεί ότι δεν έχουν ληφθεί τα απαιτούμενα μέτρα, ο ΟΤΑ υπάγεται υποχρεωτικά σε Πρόγραμμα Εξυγίανσης, ο τρόπος υλοποίησης του οποίου καθορίζεται από το Παρατηρητήριο.

3. Αναστέλλονται έως την 31η του Δεκέμβρη του 2016 οι προσλήψεις και οι διορισμοί του μόνιμου προσωπικού και του προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου των κατηγοριών Υποχρεωτικής και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όλων των κλάδων και ειδικοτήτων. Οι ΟΤΑ μπορούν μόνο να πραγματοποιούν προσλήψεις και διορισμούς τακτικού προσωπικού των κατηγοριών Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης. Παράλληλα, έχει εισαχθεί το πρόγραμμα της “εθελοντικής ενδοαυτοδιοικητικής κινητικότητας”.

4. Προβλέπεται η δυνατότητα τμηματικής καταβολής του τέλους κοινοχρήστων χώρων σε ισόποσες δόσεις, χωρίς εγγυητική επιστολή και παρέχεται στους οφειλέτες των Δήμων η δυνατότητα είτε να εξοφλήσουν τις ληξιπρόθεσμες οφειλές τους εφάπαξ με ολική έκπτωση από προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής, είτε να υπαχθούν σε πρόγραμμα τμηματικής καταβολής με ταυτόχρονη μείωση των προβλεπόμενων προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής οφειλών.

5. Καταγράφηκε και χρηματοδοτήθηκε για τους φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης συνολικό χρέος 1,1 δισ. ευρώ περίπου. Καταργήθηκε ρύθμιση που επέτρεπε την παρακράτηση εσόδων των Δήμων έως και το 2016, σε ύψος που φτάνει την επιχορήγησή τους από τον Κρατικό Προϋπολογισμό για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών τους υπέρ του λογαριασμού του ΥΠΕΣ που συστάθηκε στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων (συνολικού ποσού 213,9 εκατ. ευρώ ετησίως).

6. Προχωρά η καταγραφή και η αξιολόγηση του συνόλου της ακίνητης περιουσίας των Δήμων με σκοπό τη βέλτιστη επιχειρηματική αξιοποίηση της και την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών των δημόσιων υπηρεσιών.

7. Υποστηρίζονται έργα Σύμπραξη Δημόσιου & Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) σε τομείς, όπως η διαχείριση απορριμμάτων και ο ηλεκτροφωτισμός, καθώς και στην επίλυση των θεσμικών φραγμών ανάπτυξης μίας βιώσιμης αγοράς υπηρεσιών ΣΔΙΤ.

8. Σταματά η λειτουργία των Χώρων Ανεξέλεγκτης Διάθεσης Αποβλήτων (χωματερές) και η στηρίζεται οι Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ).

9. Στόχος του Κλαδικού Λογιστικού Σχεδίου σε Νομικά Πρόσωπα είναι να εξασφαλιστεί η άμεση και καλύτερη οικονομική πληροφόρηση, η δυνατότητα μέτρησης οικονομικών αποτελεσμάτων και κοστολόγησης έργων και υπηρεσιών, η κατάρτιση οικονομικών καταστάσεων για κάθε οικονομικό έτος και η αποτελεσματικότερη άσκηση ελέγχου από κάθε αρμόδια για αυτό το σκοπό αρχή.

10. Έχει προχωρήσει η εφαρμογή μιας ολοκληρωμένης παρέμβασης για τη μεταρρύθμιση της νομοθεσίας και την υιοθέτηση εργαλείων άσκησης των οικονομικών και διαχειριστικών ελέγχων στους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης.

11. Το προσωπικό των ΟΤΑ αξιολογήθηκε σύμφωνα με ποσοτικά και ποιοτικά κριτήρια, καθώς και των εποπτευόμενων φορέων τους και αποτυπώθηκαν οι ανάγκες τους σε προσωπικό ή επισημάνθηκε η υπερστελέχωση τους.

12. Στο Μητρώο για τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και τις επιχειρήσεις των ΟΤΑ καταγράφονται και καταχωρούνται το σύνολο των λειτουργικών στοιχείων των φορέων των Δήμων και των Περιφερειών.

13. Ολοκληρώθηκε η εκκαθάριση των ζημιογόνων και αναποτελεσματικών δημοτικών επιχειρήσεων και η αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των διατηρούμενων δημοτικών επιχειρήσεων.

14. Υλοποιείται μία ολοκληρωμένη πρωτοβουλία μεταρρύθμισης του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης και προώθησης της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας.

15. Υλοποιείται η λειτουργική αξιολόγηση των εποπτευόμενων φορέων του και την αναδιοργάνωση της δομής τους.

16. Ο Κώδικας Τοπικής Αυτοδιοίκησης επικεντρώνεται στην επίλυση ουσιωδών οργανωτικών προβλημάτων στη λειτουργία των Δήμων και των Περιφερειών και την προώθηση της επιχειρηματικότητας στην τοπική αυτοδιοίκηση.

17. Στον «Οδικό χάρτη μεταρρυθμίσεων στην τοπική αυτοδιοίκηση» προβλέπονται δράσεις για τη μεταρρύθμιση των ΟΤΑ και την αποτελεσματική εφαρμογή των απαιτούμενων παρεμβάσεων της Β΄ φάσης του προγράμματος Καλλικράτης σε θέματα εφαρμογής αναπτυξιακών προγραμμάτων, στρατηγικοπύ προγραμματισμού και παροχής υπηρεσιών.

18. Αξιολογείται πιλοτικά η λειτουργία των δήμων, με σκοπό την απλούστευση των διαδικασιών οργάνωσης και λειτουργίας τους και τη βελτίωση της διαχειριστικής τους ικανότητας.

19. Θα υλοποιηθούν μέσω του Εθνικού προγράμματος ψηφιακής παροχής των υπηρεσιών Θα υλοποιηθούν πρωτοβουλίες για την ψηφιοποίηση της εσωτερικής λειτουργίας και οργάνωσης των Δήμων, (π.χ. ψηφιοποίηση των ληξιαρχείων).


Πηγή:www.capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Powered By Blogger