Τετάρτη 15 Ιουνίου 2011

Απόστολος Παπατόλιας «Μια νέα προοπτική για το λιμάνι του Βόλου η θαλάσσια σύνδεση Βόλου-Σμύρνης»

Απόστολος Παπατόλιας «Μια νέα προοπτική για το λιμάνι του Βόλου η θαλάσσια σύνδεση Βόλου-Σμύρνης»Επιστολή στον Υπουργό Θαλασσίων Υποθέσεων Ιωάννη Διαμαντίδη και με θέμα, «Η θαλάσσια σύνδεση Βόλου-Σμύρνης- Μια νέα προοπτική για το λιμάνι του Βόλου»,













...απέστειλε ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης του Περιφερειακού Συμβουλίου Θεσσαλίας Απόστολος Παπατόλιας.

Στην επιστολή αναφέρει πως «Το λιμάνι του Βόλου, ένα από τα σημαντικότερα αναπτυξιακά πλεονεκτήματα της Μαγνησίας, γνώρισε στις δεκαετίες του ΄70 και του ΄80 περίοδο μεγάλης ακμής χάρη στη θαλάσσια σύνδεση Βόλου-Συρίας. Οι γεωπολιτικές εντάσεις που κυριάρχησαν στη συνέχεια, εξαιτίας του πολέμου Ιράν-Ιράκ, καθώς και το κλείσιμο των συνόρων της Συρίας, αναίρεσαν το διεθνή ρόλο της σύνδεσης, αφού τα φορτία δεν μπορούσαν πλέον να προωθηθούν στη Μέση Ανατολή. Από τότε μέχρι και σήμερα, η γραμμή δεν επαναλειτούργησε, δεδομένου ότι εξακολουθούν να συντρέχουν οι λόγοι της διακοπής της, ενώ δεν έχει υποχωρήσει ακόμη η γεωπολιτική και στρατιωτική ένταση στην ευρύτερη περιοχή.

Βεβαίως, η επαναλειτουργία της γραμμής αποτελούσε πάγιο αίτημα της συριακής πλευράς, όπως πιστοποιείται από διάφορα γεγονότα, με ενδεικτικότερα τον τελευταίο προεκλογικό λόγο του Ανδρέα Παπανδρέου στο Βόλο, την επίσκεψη του Κωστή Στεφανόπουλου στη Δαμασκό και τις αλλεπάλληλες προσκλήσεις προς τον ΟΛΒ για συναντήσεις στη συριακή πρωτεύουσα. Η συστηματική αξιολόγηση, ωστόσο, της παρούσας συγκυρίας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η θαλάσσια σύνδεση του Βόλου με τη Σμύρνη (Τσεσμέ) παρουσιάζει σήμερα σαφώς μεγαλύτερο οικονομικό και αναπτυξιακό ενδιαφέρον απ’ ότι η παλιά γραμμή με τη Συρία. Τα μειονεκτήματα δε της παλιάς σύνδεσης μπορούν να κωδικοποιηθούν ως εξής:

α) Η Συρία, λόγω συνόρων, δεν εξασφαλίζει τις χερσαίες προσβάσεις προς τη Μέση Ανατολή, ενώ αποκλείει από το μεταφορικό έργο τόσο την τουρκική ενδοχώρα όσο και τις χώρες ανατολικά της Τουρκίας.

β) Η Συρία παραμένει για τη διεθνή κοινότητα δυνάμει «εμπόλεμη ζώνη».

γ) Ο χρόνος της θαλάσσιας πρόσβασης είναι μεγαλύτερος συγκριτικά με τη Σμύρνη, γεγονός που αυξάνει κατά πολύ το κόστος μεταφοράς.

Αντιθέτως, η γραμμή Βόλου-Σμύρνης έχει τα εξής πλεονεκτήματα:

α) Αποτελεί τη μικρότερη θαλάσσια διαδρομή από την Ευρώπη προς την Ασία.

β) Προσφέρει χερσαία ανταπόκριση από Ηγουμενίτσα ή Πάτρα, διευκολύνοντας τη μεταφορά φορτίων από και προς την Ιταλία.

γ) Εξυπηρετεί φορτία σε πολλούς δυνητικούς προορισμούς (Τουρκία, Συρία, Ιράν, Ιορδανία, Σαουδαραβία, Πακιστάν κ.λ.π.).

Τα παραπάνω πλεονεκτήματα θα αναδεικνύονταν με σχετική ευκολία, εάν οι αρμόδιοι φορείς εκπονούσαν μια μελέτη, αξιολογώντας εναλλακτικά από τη μια τη χερσαία διαδρομή από Ηγουμενίτσα προς Κωνσταντινούπολη και από την άλλη τη χερσαία και θαλάσσια διαδρομή μέσω Ηγουμενίτσας-Βόλου-Σμύρνης. Ένα τέτοιο μοντέλο θα πιστοποιούσε ότι η δεύτερη διαδρομή είναι και φθηνότερη και συντομότερη.

Δεν πρέπει, επίσης, να λησμονούμε ότι οι θαλάσσιες γραμμές Ιταλίας-Τουρκίας, μέσω Ισθμού, που λειτουργούν σήμερα, δεν εξασφαλίζουν οικονομίες κλίμακας, αφενός εξαιτίας του μεγάλου χρόνου του ταξιδιού, χωρίς μάλιστα αναλογική αύξηση του εισιτηρίου της νταλίκας, και αφετέρου της περιορισμένης εμπορικής αγοράς που απευθύνονται τα πλοία (Τουρκία), παρακάμπτοντας την ελληνική αγορά και τις διασυνδέσεις της.

Η γραμμή Βόλου – Σμύρνης υπερτερεί, επίσης, της αντίστοιχης Λαυρίου - Σμύρνης, που προβάλει ως ανταγωνιστικός πόλος, αφού η συνολική διαδρομή Ανκόνα – Ηγουμενίτσα – Βόλος – Σμύρνη είναι συντομότερη από τη διαδρομή Ανκόνα – Πάτρα – Λαύριο – Σμύρνη. Επιπλέον, πρέπει να ληφθεί υπ’ όψη ότι και τα φορτία από Βαλκάνια και Κεντρική Ευρώπη ευκολότερα κατευθύνονται προς Βόλο παρά προς Λαύριο, εφόσον έχουν προορισμούς νοτιότερους απ’ την Κωνσταντινούπολη.

Τέλος, η γραμμή Βόλου – Σμύρνης θα μπορούσε να αξιοποιηθεί και για καθαρά τουριστικούς σκοπούς, μέσω της χρήσης ειδικών πλοίων που είναι σε θέση να εξυπηρετούν, πέρα από τη μεταφορά φορτίων, και επιβάτες κρουαζιέρας (συνολικά διήμερες κρουαζιέρες στη Σμύρνη), εκδρομείς προς τα μικρασιατικά παράλια, καθώς και Έλληνες προσκυνητές με μικρασιατικές ρίζες.

Δυστυχώς, επί 25 χρόνια το ζήτημα της θαλάσσιας σύνδεσης του Βόλου επανέρχεται διαρκώς στο προσκήνιο με πρόχειρο και αποσπασματικό τρόπο. Αντί να αναζητηθούν πρώτα τα φορτία που θα εξυπηρετούν τα πλοία, όλοι (πολιτικοί και μη) εκκινούν από λάθος αφετηρία, δηλαδή από το πρόβλημα της εξεύρεσης πλοίου! Παράλληλα, διαπιστώνεται ένας αδιέξοδος εγκλωβισμός στην αναβίωση της παλιάς γραμμής Βόλου – Συρίας, παρ’ ότι μέχρι τώρα το διεθνές διαμετακομιστικό περιβάλλον δεν είναι θετικό για μία τέτοια σύνδεση. Οι δε αποτυχημένες απόπειρες ορισμένων πλοίων τα τελευταία χρόνια μάλλον προδιαγεγραμμένες ήταν, αφού καμία γραμμή δεν μπορεί να λειτουργήσει χωρίς το ανάλογο μάρκετινγκ ή μία στοιχειώδη μελέτη πρόβλεψης για τη μεταφορά φορτίων…

Από τα παραπάνω καθίσταται ανάγλυφο ότι το πολιτικό προσωπικό της περιοχής μας (βουλευτές, Περιφέρεια, Δήμος, ΟΛΒ) οφείλει να διερευνήσει το ενδεχόμενο και να διαχειριστεί με υπεύθυνο και συστηματικό τρόπο το εγχείρημα της θαλάσσιας σύνδεσης Ευρώπης – Ασίας, τεκμηριώνοντας τη σκοπιμότητα της προτεινόμενης γραμμής Βόλου – Σμύρνης, που μπορεί να αποδειχθεί πολλαπλά ωφέλιμη τόσο για τη θεσσαλική όσο και για την εθνική μας οικονομία. Η διοργάνωση ενός FORUM με τη συμμετοχή των Υπουργείων Ναυτιλίας, Μεταφορών και Εξωτερικών της ελληνικής και της τουρκικής πλευράς, του Επιτρόπου Μεταφορών της Ε.Ε. και του ομολόγου στον Αραβικό Σύνδεσμο, Ναυτιλιακών και Μεταφορικών εταιρειών, καθώς και των Επιμελητηρίων Βόλου και Σμύρνης, αποτελεί ένα φιλόδοξο αλλά ουσιαστικό βήμα, με τη στήριξη όλων, για να ανοίξουμε μια νέα προοπτική στους εμπορικούς δρόμους που θα γεφυρώσουν την Ευρώπη με την δυτική και νοτιοδυτική Ασία. 

Η περιφερειακή παράταξή μας «Θεσσαλών Δύναμη» έχει ήδη ξεκινήσει μια σειρά επαφών και συναντήσεων με τους συναρμόδιους φορείς της τοπικής μας κοινωνίας (Περιφερειάρχης, Δήμαρχος, διοίκηση του ΟΛΒ, Επιμελητήριο Μαγνησίας), προκειμένου να διαπιστωθεί το ενδιαφέρον για την προώθηση αυτού του ιδιαίτερα ελπιδοφόρου αναπτυξιακού εγχειρήματος. Με χαρά μας διαπιστώσαμε ότι τόσο η διοίκηση του ΟΛΒ, η οποία απέστειλε και σχετικό έγγραφο στο Επιμελητήριο Σμύρνης, όσο και το Επιμελητήριο Μαγνησίας, εμφανίζονται πεισμένοι για την αναγκαιότητα να αναληφθούν άμεσα πρωτοβουλίες προς την κατεύθυνση της ωρίμανσης αυτού του Σχεδίου.
Κατόπιν των ανωτέρω, σας παρακαλώ να προγραμματίσετε συνάντηση με τη συμμετοχή όλων των τοπικών φορέων στο Υπουργείο σας, ώστε να επισημοποιηθούν και οι προθέσεις της Κεντρικής Διοίκησης σε ένα τόσο κρίσιμο ζήτημα για την ανάπτυξη της περιοχής μας».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Powered By Blogger