Πέμπτη, 13 Οκτωβρίου 2016

Καταδύσεις με άρωμα... ιστορίας στον ελληνικό βυθό Όπως εξηγεί ο Κώστας Ντάνης, εκπαιδευτής καταδύσεων και ιδιοκτήτης του Καταδυτικού Κέντρου Σκοπέλου


Καταδύσεις με άρωμα... ιστορίας στον ελληνικό βυθό - Κεντρική Εικόνα
Με τα εκατοντάδες νησιά, το πλούσιο ανάγλυφο της ακτογραμμής και τη συναρπαστική ιστορία της, η Ελλάδα προσφέρει μοναδικές καταδυτικές εμπειρίες σε όσους ζητούν κάτι… παραπάνω από μία βουτιά.
Τα θερμά νερά και η απουσία ρευμάτων στο Ιόνιο και το Αιγαίο δημιουργούν τις προϋποθέσεις μιας φιλικής θάλασσας που προσφέρει τις ιδανικές συνθήκες για υποθαλάσσια εξερεύνηση όλον τον χρόνο.
Ως σταυροδρόμι λαών και πολιτισμών, η Ελλάδα «ξεχειλίζει» από ιστορία –κάτι που δεν λείπει ούτε από τους βυθούς της: ναυάγια από τη βυζαντινή εποχή, βυθισμένα πλοία του Β’ Παγκοσμίου πολέμου, «τείχη», ύφαλοι, αρχαίοι αμφορείς, μεσογειακά κοράλλια, απολιθωμένα φυτά, σφουγγάρια και υποβρύχια σπήλαια με σταλακτίτες είναι μερικές από τις προκλήσεις του βυθού που προσφέρονται για τα μάτια των δυτών… μόνο.

Μαζί με της ομορφιές της χώρας, μας όμως, έρχονται και τα εμπόδια. Τα τελευταία χρόνια, έχουν καταβληθεί μεγάλες προσπάθειες σε θεσμικό επίπεδο, ώστε να «ανοίξουν» οι βυθοί στους επισκέπτες, αφού το καθεστώς ήταν μέχρι το 2005 ιδιαίτερα προστατευτικό για τον υποθαλάσσιο πλούτο και ιδίως τους αρχαιολογικούς θησαυρούς.
Όπως εξηγεί ο Κώστας Ντάνης, εκπαιδευτής καταδύσεων και ιδιοκτήτης του Καταδυτικού Κέντρου Σκοπέλου, οι αρμόδιοι αντιλήφθηκαν –ευτυχώς– ότι «επισκέψιμο βυθοί σημαίνουν και ασφαλείς βυθοί». Η απομόνωση του υποθαλάσσιου πλούτου από τους κατοίκους και τους τουρίστες της Ελλάδας δεν είναι η λύση στην αρχαιοκαπηλία, υποστηρίζει, η οποία άνθισε τις δεκαετίες 1960-1980 ερήμην του ελληνικού κράτους.
Πλέον, η κατάδυση επιτρέπεται σχεδόν σε όλα τα μέρη της Ελλάδας, με εξαίρεση όσες περιοχές έχουν σημανθεί ως αρχαιολογικοί χώροι από την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων. Όπως μας εξηγεί ο κ. Ντάνης, μάλιστα, οι αρχαιολογικοί θησαυροί προστατεύονται καλύτερα κάτω από τη θάλασσα. Ειδικά όταν αυτά βρίσκονται κάτω από στρώμα άμμου και λάσπης, συντηρούνται σε πολύ καλύτερη κατάσταση από τη στεριά, γεγονός που κάνει ακόμη πιο συναρπαστικές τις βουτιές με αρχαιολογικό ενδιαφέρον.
Σύμφωνα με τον κ. Ντάνη, το μεγαλύτερο ενδιαφέρον –από καταδυτικής απόψεως- παρουσιάζουν τα σύγχρονα ναυάγια, έως 50 ετών, για τα οποία δεν υπάρχουν και περιορισμοί από τις αρχαιολογικές υπηρεσίες. Σε πολύ σύντομο διάστημα από τη βύθισή τους, τα «κουφάρια» του βυθού μετατρέπονται σε τεχνητούς υφάλους με πλούσια υποθαλάσσια χλωρίδα και πανίδα. Τελευταία, μάλιστα, η πρακτική της σκόπιμης βύθισης πλοίων, οχημάτων –ακόμη και έργων τέχνης κερδίζει συνεχώς έδαφος στην Ελλάδα και το εξωτερικό, με στόχο την τουριστική και πολιτιστική αξιοποίηση του βυθού.

Κλασικό και βυζαντινό ναυάγιο, Σποράδες
Η πλούσια θαλάσσια μορφολογία, με τις σπηλιές, τις σπηλαιώσεις και τα ρήγματα –βρίσκεται πολύ κοντά το Ρήγμα της Ανατολίας– συνθέτουν το ιδανικό σκηνικό για τον επισκέπτη της Σκοπέλου. Σε αντίθεση με την Αλόννησο, όπου τα σημεία για βουτιά περιορίζονται σε 3-4 λόγω του Θαλάσσιου Πάρκου, η Σκόπελος επωφελείται από την προστασία της θαλάσσιας ζωής στην περιοχή, χωρίς περιορισμούς για τους δύτες.
Οι Σποράδες αποτελούσαν ανέκαθεν σταυροδρόμι του Αιγαίου,  με αποτέλεσμα πλήθος πλοίων να έχουν βυθιστεί στην περιοχή.  Στα όριά του Θαλάσσιου Πάρκου της Αλοννήσου και πολύ κοντά στο νησί Περιστέρα υπάρχουν δύο από τα σημαντικότερα ναυάγια του κόσμου: Το κλασικό ναυάγιο της Περιστέρας στη θέση «Πεθαμένος» άλλαξε όλες τις επιστημονικές απόψεις για τη ναυπηγική ικανότητα των αρχαίων Ελλήνων. Επίσης, στον όρμο του Βασιλικού έχει ανακαλυφθεί το μεγαλύτερο στον κόσμο βυζαντινό ναυάγιο (12ος αιώνας) και ο αριθμός των αμφορέων ξεπερνά τους 4.000.
Ήδη, βρίσκεται στα «σκαριά» το Καταδυτικό Πάρκο των Σποράδων, όπου θα υπάρχει δυνατότητα κατάδυσης σε σημεία που προστατεύονται σήμερα από την αρχαιολογική υπηρεσία. Στην ευρύτερη περιοχή  υπάρχουν ακόμη και βυθισμένες πόλεις, σημειώνει ο κ. Ντάνης και είναι θέμα χρόνου όλοι οι ιστορικοί θησαυροί να ανοίξουν στο κοινό, ώστε μια βουτιά στα νερά των Σποράδων να ισοδυναμεί με βουτιά στην ιστορία.

«Βρετανικός» του 1916, Κέα
Στην Κέα, θα γίνετε «μάρτυρας» σε ένα από τα πιο διάσημα ναυάγια σε όλο τον κόσμο, του νοσοκομειακού πλοίου «Βρετανικός», βρίσκεται από το 1916, που το βύθισαν οι Γερμανοί, στα 120μ. βάθος κοντά στο λιμάνι της Κέας. Υπάρχουν πολλά σχέδια, ώστε στο μέλλον να υπάρχει η δυνατότητα κατάδυσης στο περίφημο ναυάγιο.
Η υποβρύχια γεωμορφολογία της Κέας παρουσιάζει, γενικότερα, μεγάλο ενδιαφέρον για τους ανήσυχους δύτες. Το κοντινό νησί των Κυκλάδων διαθέτει πολύ όμορφο βυθό με πλούσια χλωρίδα, πολλά είδη ψαριών, δελφίνια, σπηλιές, ναυάγια σπάνιας ομορφιάς. Είναι κατάλληλος τόσο για εξερεύνηση όσο και για εκπαιδευτικούς λόγους. Η ορατότητα στο νερό μπορεί να φτάσει και τα 50 μέτρα χαρίζοντας αξέχαστες καταδυτικές εμπειρίες και ιδανικές συνθήκες για τους υποβρύχιους φωτογράφους.
Φώκιες, δελφίνια αλλά και χελώνες παρατηρούνται κάθε χρόνο, καθώς και πανέμορφα θαλασσινά πουλιά. Τα καταδυτικά σημεία στην Κέα χαρακτηρίζονται από πλούσια ζωή, ενδιαφέρουσα γεωμορφολογία και, ανάλογα με τον καιρό, εκπληκτική ορατότητα, προσφέροντας ποικίλες και εποικοδομητικές καταδύσεις για όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης και για όλα τα ενδιαφέροντα.

Ναυάγια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, Λέρος
Η θάλασσα γύρω από τη Λέρο έχει μεγάλη ορατότητα (φτάνει έως και 50 μ.) και υπέροχους βυθούς με πλούσιο οικοσύστημα, σπηλιές, ξέρες, ναυάγια. Λειτουργούν ιδιωτικά καταδυτικά κέντρα ικανά να σας εφοδιάσουν με τον απαραίτητο εξοπλισμό για υποθαλάσσιες εξερευνήσεις.
Σε βάθος 20 μ. κοντά στη νησίδα Στρογγυλή βρίσκεται κομμένο στη μέση ένα γερμανικό αποβατικό σκάφος τύπου «Η». Στο Παρθένι, κοντά στο ακρωτήρι Κοραής έχει βυθιστεί ελληνική φορτηγίδα επιταγμένη από τους Ιταλούς για ανθυποβρυχιακό πόλεμο. Το ναυάγιο γειτονεύει με ιχθυοκαλλιέργεια και η ορατότητα είναι περιορισμένη.
Στον πυθμένα της εισόδου για το λιμάνι στο Λακκί βρίσκονται ακόμα τυλιγμένα σε τεράστιες μπάλες ανθυποβρυχιακά δίχτυα που είχαν τοποθετήσει οι Ιταλοί με το ξέσπασμα του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου για την ασφάλεια του ναυστάθμου τους.
Στο βυθό του Λακκιού την παράσταση κλέβει το ναυάγιο του θρυλικού αντιτορπιλικού Βασίλισσα Όλγα, σε βάθος 30 μ. Το ιστορικό πλοίο ήταν το καμάρι του ελληνικού στόλου. Εκτέλεσε επιτυχώς εκατοντάδες πολεμικές αποστολές από την Αδριατική μέχρι τον Ινδικό ωκεανό μέχρι τον Σεπτέμβριο του 1943 που αιφνιδιάστηκε από ένα σμήνος γερμανικών βομβαρδιστικών «Ju-88».
Στον πυθμένα της παραλίας Μπλεφούτη, σε βάθος 17μ., βρίσκεται η άτρακτος ενός βομβαρδιστικού Henkell 111 και στο λιμανάκι της Ρίνας, κοντά στην ακτή, είναι βυθισμένο το ιταλικό ατμόπλοιο «Ivorea».

Ιταλικό βομβαρδιστικό, Πόρος
Οι λάτρεις των καταδύσεων έχουν την ευκαιρία να εξερευνήσουν ένα μοναδικό «κειμήλιο» από την εποχή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου –όχι πολύ μακριά από την Αθήνα. Πρόκειται για ένα τρικινητήριο βομβαρδιστικό τύπου Savoia-Marchetti S.M. 79 «Sparviero», δηλαδή «Γεράκι». Το εύρυμα είχε αρχικά εντοπιστεί πριν από λίγα χρόνια από τον επαγγελματία δύτη Νούλη Σπουρλάκο, σε βάθος 59 μέτρων στα νοτιοανατολικά παράλια του Πόρου.

Δύο εναλλακτικές προτάσεις που ειναι  «must» προορισμοί για κάθε δύτη που... σέβεται τον εαυτό του:
Σπήλαιο της Μελισσάνης, Κεφαλονιά
Το λιμνοσπήλαιο της Μελισσάνης βρίσκεται κοντά στο χωριό Καραβόμυλος Σάμης και είναι ξακουστό για την σπάνια φυσική ομορφιά του. Ο επισκέπτης της Μελισσάνης μένει έκθαμβος όταν αντικρίζει το εντυπωσιακό αυτό λιμνοσπήλαιο, που δημιουργήθηκε όταν  έπεσε τμήμα της οροφής του σπηλαίου.
Το νερό της Μελισσάνης, αλλάζει χρωματισμούς ανάλογα με τις ώρες της ημέρας, λόγω της διαφορετικής κάθε φορά θέσεως των ηλιακών ακτίνων που  δίνουν στα διάφανα νερά της, τις πιο απαλές και γλυκές συνθέσεις χρωμάτων.
Η κατάδυση στο ανεπανάληπτο υποβρύχιο σύστημα της Μελισσάνης  γεννά πρωτόγνωρα συναισθήματα. Τα κρυστάλλινα νερά της επιτρέπουν μία  ορατότητα υποβρυχίως  που ξεπερνά τα 20 μέτρα.  Σε βάθος 9 μέτρων παρατηρείται μια αλλαγή της πυκνότητας του νερού. Ένας διαφορετικός κόσμος φτιαγμένος με την τελειότητα που μόνο η φύση διαθέτει. Ο βυθός της Μελισσάνης παρουσιάζει σπάνια ομορφιά και πολυπλοκότητα. σε ορισμένα σημεία αποτελείται από λάσπη που φθάνει τα 20 εκατοστά.

Αδιάβατη στην Καλντέρα, Σαντορίνη
Εάν επιλέξετε για την κατάδυσή σας την άκρη της Καλντέρας και τις υποθαλάσσιες πλαγιές της θα ανακαλύψετε πολύχρωμα σφουγγάρια, θαλάσσιους γυμνοσάλιαγκες με φανταχτερά χρώματα, ροφούς, κοκκινόψαρα, μπαρακούντα και πολλά κοπάδια από άλλα είδη ψαριών.
Στον υποθαλάσσιο χώρο της Παλαιάς και Νέας Καμένης θα θαυμάσετε τους εντυπωσιακούς σχηματισμούς της λάβας και θ’ ανακαλύψετε θαλάσσια είδη, όπως αστακοί, σμέρνες και οστρακοειδή κρυμμένα μέσα στους βράχους. Θα δείτε επίσης ένα πλοιάριο που είχε βυθιστεί κάποτε στον κόλπο του της Νέας Καμένης.
Στον Βράχο του Ινδιάνου, συναρπάστηκες σπηλιές σας περιμένουν να τις ανακαλύψετε –με τη δέουσα προσοχή που επιβάλλει η σπηλαιοκατάδυση.

Ο καλύτερος και πιο οικονομικός τρόπος να εξερευνήσει κανείς τα σαγηνευτικά μυστικά του υποβρύχιου κόσμου, απολαμβάνοντας απόλυτη ελευθερία κινήσεων, είναι σε διακοπές με σκάφος. Ανακαλύψτε μια εντελώς καινούρια εμπειρία διακοπών, μέσω του Vyra.com, την πρώτη εταιρεία online μίσθωσης σκαφών στην Ελλάδα. Επωφεληθείτε από τις early booking προσφορές και σχεδιάστε έγκαιρα τις πιο αξέχαστες διακοπές της ζωής σας!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Φόρτωση...

Συνολικές προβολές σελίδας

Αρχειοθήκη ιστολογίου

 
NewsAlloy button