Σάββατο 26 Οκτωβρίου 2013

H ελληνική ακτοπλοΐα «δένει» τα βαπόρια της για τον χειμώνα




Ηλιας Μπελλος
Εδώ και λίγες ημέρες στο λιμάνι του Πειραιά, κάτω ακριβώς από το γραφείο του υπουργού Ναυτιλίας Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, είναι δεμένα, στον προβλήτα 3, τα κατά πολλούς τέσσερα καλύτερα βαπόρια της ελληνικής ακτοπλοΐας. Και θα παραμείνουν δεμένα εκεί, καθώς θα ξεχειμωνιάσουν ανενεργά.

Ενδεχομένως λίγες εικόνες μπορούν να αποτυπώσουν καλύτερα την κατάσταση της ελληνικής ακτοπλοϊκής βιομηχανίας, συμβολίζοντας τη δεινή θέση στην οποία έχουν περιέλθει οι επιχειρήσεις του κλάδου. Υψηλός δανεισμός, πανάκριβα καύσιμα, μείωση της επιβατικής κίνησης και ανύπαρκτη ρευστότητα απειλούν να βουλιάξουν στα ρηχά έναν ακτοπλοϊκό στόλο που μέχρι πριν από λίγα χρόνια αποτελούσε το καμάρι της χώρας. Η απόφαση της Hellenic Seaways να δέσει τα νεότατα «Νήσος Χίος» και «Νήσος Μύκονος», ναυπήγησης του 2007 και 2005 αντίστοιχα, και της Attica Group να δέσει τα ολοκαίνουργια «Blue Star Πάτμος» του 2012 και «Blue Star Δήλος» του 2011 δείχνει ότι το πρόβλημα χτυπάει ακόμα και τους μεγαλύτερους παίκτες. Από την άλλη πλευρά, η κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η ΣΕΛ είναι λίγο ώς πολύ γνωστή, ενώ ακόμα και πιο μικρές εταιρείες έχουν επίσης δέσει καράβια, με πολλά πληρώματα να παραμένουν απλήρωτα.
Σε πολύ μεγάλο βαθμό οι ελληνικές ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις ελέγχονται πλέον από ελληνικές και κάποιες ξένες -γερμανικές κυρίως- τράπεζες που έχουν χρηματοδοτήσει τις ναυπηγήσεις των πλοίων τους. Η δε διαδικασία διαχείρισης χαρτοφυλακίων των ελληνικών τραπεζών, που ξεκινάει οσονούπω, υπό την πίεση και των εντεταλμένων επιτρόπων της DG Comp, ανοίγει το κεφάλαιο για την αναδιάρθρωση του επιχειρηματικού χάρτη. Ηδη μεγάλη συστημική τράπεζα έχει παραγγείλει μελέτη σε μεγάλο ξένο συμβουλευτικό οίκο για να διαχειριστεί τις άμεσες και έμμεσες συμμετοχές της. Με απλά λόγια, οι τράπεζες καλούνται να εντοπίσουν ποιες επιχειρήσεις είναι βιώσιμες και χρήζουν περαιτέρω χρηματοδότησης και ποιες πρέπει να παύσουν να στηρίζονται...
Με βάση τα σημερινά χαρακτηριστικά και δεδομένα των εταιρειών, τραπεζικοί κύκλοι αλλά και παράγοντες της ακτοπλοΐας τείνουν να συμφωνήσουν πως οι πόλοι που εμφανίζεται πιθανότερο να προκύψουν από τη διαδικασία αυτή είναι δύο. Ο πρώτος αφορά την ιταλικών συμφερόντων Minoan Lines και ο δεύτερος τις ελληνικές Attica Group και ΑΝΕΚ. Η Minoan προχωρεί αυτές τις μέρες σε αύξηση κεφαλαίου ύψους 50,53 εκατ. ευρώ, στην οποία δεσμεύτηκε να συμμετάσχει ο βασικός μέτοχος (88,23%) Grimaldi Compagnia di Navigazione SpA, συμφερόντων του Ιταλού εφοπλιστή Emanuele Grimaldi. Θα εισφέρει συνολικά 44,61 εκατ. ευρώ εκ των οποίων έχει προκαταβάλει 38,5 εκατ. Μετά την αύξηση και εφόσον δεν συμμετάσχουν μικρομέτοχοι, το ποσοστό του θα είναι συντριπτικό και πιθανολογείται έξοδος και από τη χρηματιστηριακή αγορά. Η Minoan είναι βασικός μέτοχος και στη Hellenic Seaways, ενώ η αποχώρηση της ΑΝΕΚ από το management της, προ μηνών, σηματοδοτεί το διαζύγιο των δύο μετόχων. Ως επικρατέστερο σενάριο για τη Hellenic Seaways αναφέρεται ο πλήρης έλεγχός της από τον ιταλικό όμιλο, όμως κάτι τέτοιο δεν μπορεί ούτε να προεξοφληθεί ούτε να προχωρήσει χωρίς τη συναίνεση όλων των εμπλεκομένων.
«Εθνικός πρωταθλητής» Στην απέναντι όχθη αναδύονται τα πρώτα σημάδια της δημιουργίας ενός «εθνικού πρωταθλητή». Η επιτυχημένη, όπως χαρακτηρίζεται, συνεργασία της Attica με την ΑΝΕΚ σε γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής θα μπορούσε -σύμφωνα με τις ίδιες πηγές- να εξελιχθεί σε ένα ενοποιημένο εταιρικό σχήμα, εφόσον και οι πιστώτριες τράπεζες στηρίξουν το εγχείρημα. Η όλη διαδικασία της υλοποίησης μιας τέτοιου εύρους αναδιάρθρωσης, που περιλαμβάνει 4 εισηγμένες και μία ιδιωτική εταιρεία, θα χρειαστεί βέβαια τη συνεννόηση πολλών πλευρών που συχνά έχουν αντικρουόμενα συμφέροντα. Για να γίνει καλύτερα αντιληπτό το εύρος της τραπεζικής εμπλοκής στον κλάδο, αξίζει ίσως να αναφερθεί πως η ΝΕΛ έχει συνολικές υποχρεώσεις που ανέρχονταν στα τέλη Ιουνίου στα 207,3 εκατ., εκ των οποίων τα περίπου 140 εκατ. αφορούν τραπεζικό δανεισμό, η ΑΝΕΚ 366,271 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων περίπου τα 280 εκατ. αφορούν τραπεζικό δανεισμό, η Minoan 335,35 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων περίπου τα 221 εκατ. αφορούν τραπεζικό δανεισμό, και η Attica Group 401,48 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων περίπου τα 271,5 εκατ. αφορούν τραπεζικό δανεισμό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Powered By Blogger